Annons
Nyheter

Minskade annonsintäkter i september

Reklaminvesteringar i medier minskade i september med 2,1 procent jämfört med motsvarande månad i fjol till drygt 1,2 miljarder kronor. Men kategorin utomhus-/trafikreklam gick kraftigt mot strömmen och ökade med hela 20,2 procent, enligt branschorganisationen Sveriges Mediebyråer.(TT)
Publicerad 11 oktober 2016

Reklaminvesteringar i medier minskade i september med 2,1 procent jämfört med motsvarande månad i fjol till drygt 1,2 miljarder kronor. Men kategorin utomhus-/trafikreklam gick kraftigt mot strömmen och ökade med hela 20,2 procent, enligt branschorganisationen Sveriges Mediebyråer.

Även internetannonseringen ökade, men inte samma takt som tidigare. Sveriges Mediebyråer konstaterar att förflyttningen från tryckta till digitala medier har mattats av.

Annons

"Denna utveckling har kunnat skönjas under de senaste sex månaderna, vilket även bekräftas under september. Printmedierna tappar endast 6,5 procent under september, medan internet endast ökar med 2,7 procent", säger organisationens vd Staffan Slörner, enligt ett pressmeddelande.

Statistiken avser Sveriges Mediebyråers medlemmar.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons