Mer problem än lösningar på valaffischerna
Valaffischer har historiskt kretsat mycket kring de stora ideologiska frågorna, att smörja kärnväljarna och tjuvnyp på politiska motståndare, berättar Fredrik Söderquist, retoriklärare vid Södertörns högskola.
I dag är det ett ökat fokus på person och miljöbilder.
””
Naturliga scener
Bland partiledarna får Ulf Kristersson (M) särskilt stort utrymme på affischerna.
””
Vänsterpartiet vill ha "Ett Sverige för alla". Partiets affischer tecknar barn och ungdomar i vardagen.
””
Eva Ossiansson, doktor i marknadsföring vid Handelshögskolan i Göteborg, påpekar att M:s slogan "Lika för alla" är ett sätt att fylla ett känt begrepp med något nytt.
””
"Nu" upprepas
Miljöpartiet upprepar ordet "Nu", placerat över klassiska bilder av isbjörnar, jordklot och badsjöar.
””
Sverigedemokraterna särskiljer sig med valaffischer utan skrivna politiska budskap. I stället får väljarna se leende och avslappnade SD-politiker klädda i ljusa färger till texten "SD2018".
””
Rappa rim
Generellt ser Eva Ossiansson mer problem än lösningar på partiernas valaffischer.
””
Liberalernas använder rappa rim som "Nobb eller jobb?" och "Kugga eller plugga?".
””
Centerpartiet skiljer sig från mängden genom att tala om framtidstro och hopp.
””
””
TT