Polisen behöver kommunikationshjälp
Uppskattningsvis 35 miljoner kronor på fyra år kan gå till det företag som vinner upphandlingen om strategiska kommunikationstjänster till den nya Polismyndigheten. Många polisanställda har reagerat på den höga summan och frågat sig varför de 200 kommunikationsanställda inte räcker.
””
Informerar mest
Trots det är Nitz positiv till att myndigheten satsar på en bättre kommunikation internt.
””
Dessutom var informationen som gavs bristfällig och ingen försäkrade sig om att medarbetarna hade förstått och var med på tåget, enligt Nitz.
Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation vid Lunds universitet, anser att Polismyndigheten behöver hjälp utifrån.
””
Klok satsning
Av totaltvärdet på upphandlingen gäller den största delen, 35 procent, rådgivning för den interna kommunikation som är kopplad till styrning och ledning. 20 procent ska gå till förändringskommunikation.
””
Därmed inte sagt att den är en garanti för att lyckas. Många omorganisationer leder inte till de uppsatta målen.
Kan höja taket
Omkring 10 procent av pengarna beräknas gå till medierådgivning och medieträning, något som Falkheimer anser att myndigheten redan är bra på.
TT: Hur bemöter du kritik om att strategisk kommunikation är ett sätt att manipulera medarbetare och omgivning?
””
Delaktighet är också vad Lena Nitz hoppas på.
””
TT