Nära 30 saknas efter fartygsolycka
Samtidigt uppges skeppet läcka någonting, men det är oklart om det är olja.
Enligt den italienske miljöministern läcker det vätska från skeppet men det är oklart om det är olja.
Flytande skyddsvallar placeras ut, rapporterar nyhetsbyrån Reuters, som också uppger att miljöministern planerar att utfärda katastroftillstånd på grund av fartygsolyckan.
Den italienska kustbevakningen ändrade på måndagskvällen sina uppgifter om antalet saknade efter Costa Concordias grundstötning. Enligt kustbevakningen saknas fyra personer ur besättningen och 25 passagerare tre dagar efter olyckan. En tidigare uppskattning visade att runt 15 personer saknades. Men i den bedömningen ingick inte tio tyskar som enligt tyska myndigheter ännu inte kommit till rätta.
– Det finns fortfarande ytor att undersöka (på fartyget), sade kustbevakningens chef Marco Brusco.
– En glimt av hopp kvarstår, sade Brusco.
Det har gått snart tre dagar sedan lyxkryssaren, med över 4 000 människor ombord, på fredagskvällen körde på ett rev utanför den italienska ön Giglio och slet upp en 70–100 meter lång reva i skrovet.
Fartygets kapten Francesco Schettino hävdar att klippan som fartyget gick på inte var utmärkt på något sjökort. Schettino och förste styrman Ciro Ambrosio greps i lördags kväll misstänkta för dråp och för att ha lämnat fartyget medan många passagerare fortfarande var kvar.
Kaptenens agerande innebar brott mot bolagets regler och orsakade olyckan, sade Costa Cruises vd, Pier Luigi Foschi, vid en presskonferens på måndagen, enligt Reuters.
– Bolaget tar avstånd från denna typ av agerande, som orsakade olyckan genom att man valde att styra skeppet från dess ideala kurs, sade Pier Luigi Foschi.
Han sade att kryssningsfartyg som Costa Concordia inte har några "säkerhetsproblem".
– Dessa skepp är supersäkra. Det handlar om en exceptionell händelse, som inte gick att förutse, sade Pier Luigi Foschi.
Räddningsarbetet på kryssningsfartyget avbröts tidigare i dag efter att fartyget börjat glida. Arbetet kunde senare återupptas.
Costa Concordia är en "tidsinställd bomb" för miljön, varnar Italiens miljöminister Corrado Clini. Omedelbara åtgärder krävs för att undvika en katastrof.
– Fartyget har fulla bränsletankar. Det är en tung diesel som skulle kunna sjunka till sjöbotten. Det skulle vara en katastrof, sade Corrado Clini enligt AFP.
Italienska miljöaktivister vill förbjuda jättelika kryssningsfartyg, som Costa Concordia, från att färdas genom känsliga områden utanför Italiens kust, rapporterar AFP. Området kring ön Giglio är ett marint reservat.
– Det räcker. Vi måste sluta behandla dessa skepp som om de var små vaporetti, sade miljöminister Corrado Clini, syftandes på de båtar som trafikerar Venedigs kanaler.
Han lovade att vidta åtgärder "för att hindra dessa gigantiska skepp från att närma sig känsliga zoner".
Senare i januari håller miljöaktivister demonstrationer mot de kryssningsfartyg som ankrar i närheten Venedig, något som planerats redan innan olyckan.