Annons

Skånetrafiken, det får vara någon måtta på orättvisorna!

Det är dags för oss skattebetalare säga ifrån. Skånetrafikens nya biljettsystem har inneburit förändringar som drabbar oss i glesbygd orimligt hårt i en tid då klyftan mellan stad och landsbygd är ett av vårt samhälles största hot. Det har medfört protester, men någon rimlig eller logisk förklaring till förändringen har inte getts, skriver nätverket Ett Vinslöv för alla i ett öppet brev till ansvariga politiker och tjänstemän på Skånetrafiken.
Kollektivtrafik • Publicerad 18 januari 2020
Detta är en insändare i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Det nya biljettsystemet drabbar Vinslöv orimligt hårt, anser hundratals Vinslövsbor.
Det nya biljettsystemet drabbar Vinslöv orimligt hårt, anser hundratals Vinslövsbor.

Motiveringen att det finns en rättvisa i att antalet kilometer man kan resa i en zon är väldigt bristfällig. Den enda rättvisan i det skulle i så fall vara … just antalet kilometer. Frågan är om sträckan alls är relevant i sammanhanget? Eftersom Skåne har både storstadsområden och glesbygd blir ett sådan system snarare väldigt orättvist, där vissa får ett mycket stort utbud inom sin zon, medan andra bara kan resa någon station och inte efter klockan åtta på kvällen. Ur ett rättvise- och miljöperspektiv skulle kanske områden i glesbygd som saknar fullt utbyggd samhällsservice snarare ha lägre taxa.

”Vi i Vinslöv tillhör dem som missgynnats rejält av den nya zonindelningen där biljettpriset för Vinslövsbor som pendlar till närmaste stad, Hässleholm, måste lösa biljett för mellanzon, vilket kostar 850 kronor.”

Vi i Vinslöv tillhör dem som missgynnats rejält av den nya zonindelningen där biljettpriset för Vinslövsbor som pendlar till närmaste stad, Hässleholm, måste lösa biljett för mellanzon, vilket kostar 850 kronor. Det är en ökning med 54 procent jämfört med tidigare. Undantag har gjorts för områden som anses vara mindre tätbebyggda. Av någon outgrundlig anledning räknas inte Vinslöv dit. Som jämförelse kan vi ta Löddeköpinge. Köper man ett kort med mellanzon där får man tillgång till kollektivtrafik i hela Malmö-Lundregionen, en avsevärd skillnad jämfört med vad vi har.

Annons

Det blir också en märklig orättvisa inom kommunen. Tyringe tillhör undantagen som gjorts, vilket innebär att att liten zon sträcker sig till 18 kilometer i stället för åtta. Ett månadskort för en Tyringebo kostar alltså fortfarande 550 kronor trots att avståndet till Hässleholm är i stort sett samma och att tillgången på kollektivtrafik är likartad.

”Inför vårterminen har de så kallade terminskorten för skolbarn som pendlar med Skånetrafiken tagits bort. Det har skett utan föregående information till till exempel de skolor som har stor inpendling av barn.”

Nu till nästa orimliga förändring. Inför vårterminen har de så kallade terminskorten för skolbarn som pendlar med Skånetrafiken tagits bort. Det har skett utan föregående information till till exempel de skolor som har stor inpendling av barn. Oss veterligen har det inte heller påtalats i information som gått ut från Skånetrafiken.

På terminens första dag visar det sig alltså att våra barn från och med nu är hänvisade till ordinarie månadsbiljetter. Från 1 500 kronor per termin har priset för Vinslövsbarnen stigit till 510 kronor per månad. Det medför att samma orättvisa vad gäller zonindelningen också drabbar barnen. Det kan alltså skilja 48 procent i resekostnad mellan två barn i samma klass, den ena boende i Vinslöv och den andra i Tyringe. Att ta sig från hemmet till skolan ska kosta lika mycket för barn, oavsett var man bor. Allt annat är orimligt. Vi kräver att terminskorten med samma pris för skolbarn i hela Skåne återinförs och att avgiften hålls låg så att alla invånare, oavsett inkomst eller avstånd till skola, har möjlighet att utnyttja det fria skolvalet.

Vi är många som av miljö- och hälsoskäl vill pendla kollektivt och vänja våra barn vi att göra detsamma. Det borde ligga i Region Skånes intresse att stimulera detta genom att göra det gynnsamt, även ur ekonomisk synvinkel, att välja det miljömässigt smartaste alternativet. Gör om, gör rätt!

Nätverket Ett Vinslöv för alla

Nina Bendahl

Pär-Ola Bendahl

Ellicka Hermodsson

Peder Hermodsson

Brevet har också publicerats i Facebookgruppen ”Ett Vinslöv för alla”.

Annons
Annons
Annons
Annons