Annons
Chefredaktören har ordet

Jörgen Svensson: Roliga siffror, men vi har att leva upp till

I slutet på veckan kom räckviddsrapporten från Kantar Sifo. Vi konstaterar att ännu fler läser Kristianstadsbladet.
Publicerad 8 mars 2019
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Jörgen Svensson

Vid ungefär samma tid varje år kommer räckviddsrapporten från Kantar Sifo. I Orvesto Konsument beskrivs svenskens, i ålder mellan 16 och 80 år, mediekonsumtion och konsumtionsmönster.

Det är inte direkt så att man sover dåligt den tiden, men nog är det roligare med bra siffror än med dåliga. I går landade rapporten från vår duktiga analytiker Åsa Rasmussen i mejlboxen.

Annons

Jag är fullt medveten om att man ska vara försiktig med att tolka statistik, inte minst kortsiktiga svängningar ska tas med en nypa salt, men de färska helårssiffrorna berättar att Kristianstadsbladet nu når fler än någonsin tidigare. Det går inte att tolka rapporten på något annat sätt.

Kika på Ingela Rutbergs grafik. Av den kan man utläsa att nettoräckvidden, det vill säga så många som tar del av Kristianstadsbladet i antingen print eller någon digital kanal under veckan, nu är över 125 000 personer.

Bara i mobilen når Kristianstadsbladet 75 000 personer. Men det är inte minst glädjande att vi behåller läsningen i papperstidningen, där 58 000 personer dagligen läser.

Den så kallade bruttoräckvidden, en siffra som är viktig inte minst för våra annonsörer och som beskriver hur många kontakter vi har under veckan i samtliga kanaler, närmar sig nu 200 000. Kort sagt, fler tar del av oss i flera kanaler.

Roliga siffror, visst. Men vi har också mycket att leva upp till.

Det är bara att fortsätta leverera. Bra innehåll är vägen framåt.

Trevlig helg!

Annons
Annons
Annons
Annons