Annons

Göingeborna mer nöjda med sophanteringen

Östra Göinge renhållningsbolag har nöjda kunder. Det visar en enkätundersökning som bolaget låtit göra.
Östra Göinge/Osby • Publicerad 3 november 2020
Sedan fyrfacksmodellen infördes har kundnöjdheten ökat.
Sedan fyrfacksmodellen infördes har kundnöjdheten ökat.Foto: Arkiv

Nöjdheten bland renhållningsbolagets abonnenter har ökat rejält under de senaste tre åren. I dag är runt 90 procent av alla nöjda med Östra Göinge renhållningsbolags hantering av såväl sopor, återvinning som kundtjänst.

– Det är enormt glädjande, det här visar att vår långsiktiga satsning på renhållning bär frukt och uppskattas av kommuninvånarna, säger Niklas Larsson (C) som är ordförande i styrelsen och som representerar Osby kommun.

Annons

Även kommunledningen i Östra Göinge är nöjd med kundnöjdheten som råder i det gemensamma renhållningsbolaget.

– Vi ser en markant höjning av kundnöjdheten och är stolta över detta. Det här ger oss en stark framtidstro på att det vi gör är rätt, men vi slutar inte här. Nu tar vi till oss av invånarnas synpunkter och försöker förbättra oss ännu mer, säger Patric Åberg (M), som är vice ordförande i styrelsen.

Enkäten skickades ut till 1 000 hushåll i de båda kommunerna. Det var inom fem områden som frågorna ställdes. Det man kunde notera var att nöjdheten ökat inom alla områden sedan förra enkäten 2017.

Hämtning av avfall ökade från 82 till 88 procent nöjda kunder, kundtjänst från 87 till 91, information från 79 till 87, avfallshantering från 82 till 90 och återvinningscentralerna från 82 till 90 procent.

Marie-Louise LindellSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons