Annons
Chefredaktören har ordet

Jörgen Svensson: Aningslöshet eller von oben-attityd – jag vet inte

Konkurrens mår en nyhetsredaktion bra av. Nu ökar den i Kristianstad. Eller inte.
Publicerad 15 mars 2019
Detta är en personligt skriven text i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Jörgen Svensson

”Han ska sätta nordöstra Skåne på kartan”. Det var rubriken på Sveriges Televisions sajt när de berättade att de anställt en reporter med placering i Kristianstad.

Den justerades visserligen till den mer modesta ”SVT:s nya reporter på plats i nordöstra Skåne” en stund senare, men jag tycker nog att den första rubriken inte kan passera okommenterad även om jag givetvis känner till att tangenterna kan slinta hos en redaktör. Jag har själv satt både en och två dåliga rubriker i mina dagar.

Annons

Men något säger rubriken. Något berättar den om attityden.

I dag jobbar över 70 redaktionella medarbetare på Kristianstadsbladet, som har den största redaktionen med nästan 40 medarbetare, P4 Kristianstad och Norra Skåne med att bevaka nordöstra Skåne.

Men det är alltså först nu när Sveriges Television placerar en medarbetare i den här delen av Skåne som nordöstra Skåne ska få en plats på kartan. Jag kan inte bestämma mig för vad som stör mig mest, aningslösheten i det skattefinansierade public service-företaget eller von oben-attityden.

”Egentligen välkomnar vi på redaktionen konkurrens, jag gnäller inte över det. Jag reagerar bara på, i bästa fall, aningslöshet och, i sämsta fall, von oben-attityd.”

Gratistidningarna Lokaltidningen, som ges ut av danska Politikens Lokalaviser, och den lokala Kristianstads-Journalen har lika många eller fler reportrar än Sveriges Television, som enligt ett pressmeddelande meddelar att ”vår reporter kommer att filma, redigera och skicka in sina inslag med hjälp av bara en mobiltelefon. Den enkla utrustningen gör att vi snabbt kan vara på plats när något händer”.

Det är den så kallade Sverigebilden, SVT:s uppdrag att granska och spegla hela landet, som sägs vara en av de viktigaste frågorna för företaget. Det uppdraget, att granska och spegla nordöstra Skåne, ska alltså utföras av en reporter som med en mobiltelefon ska ”vara på plats när något händer”.

För ett par år sedan dök 24Journalistik, med bas i en reklambyrå i Kalmar, upp med en nyhetssajt som de i Kristianstad passande nog kallade för 24Kristianstad, men den sajten för en tynande tillvaro och har i princip inte längre någon verksamhet att tala om i Kristianstad. Till en början var de hyggligt vassa och hade också ett par reportrar på plats. Det tvingade vår nyhetsredaktion att vara extra mycket på tå och det är aldrig fel.

Egentligen välkomnar vi på redaktionen konkurrens, jag gnäller inte över det. Jag reagerar bara på, i bästa fall, aningslöshet och, i sämsta fall, von oben-attityd. Konkurrens mår en redaktion bara bra av.

Trevlig helg!

Annons
Annons
Annons
Annons