Méndez svängig kung i musikaldebuten
Dröse & Norberg, samma produktionsbolag som imorgon söndag ger ”Äventyret Aladdin” i Kristianstad, står bakom en ny musikalsatsning med världspremiär på Stockholm Waterfront i november. Efter årsskiftet åker föreställningen på turné, med besök i Kristianstad arena den 2 mars.
– ”Aladdin” har spelats i 27 städer över hela landet. Med ”Djungelboken” drar vi ner antalet stopp till 18, men Kristianstad är ett självklart val. Efter Motownshowen med Afro-Dite känner vi stor kärlek till både staden och arenan, säger Anna Norberg, producent.
Föreställningen är Robert Dröses tolkning av den klassiska storyn som började med Rudyard Kiplings roman och senare blev stor Disneysuccé på film. I den nya musikalversionen blir Mowgli adopterad av björnen Baloo och björnsystrarna Liv & Lycka efter att hans by attackerats av tigern Shere Khan. In på scenen kommer pantern Bagheera, pytonormen Kaa + apkungen Gibbon (en latinvariant på Louie) – och så tar äventyret fart.
– ”Djungelboken” är en älskvärd, men också lite hemsk, historia som vi har en stark relation till i Sverige. Vi tror jättemycket på produktionen och, säger Anna Norberg, vi är glada över att kunna presentera ett så starkt artist-/skådespelargäng.
I Dröse & Norbergs ”Djungelboken” möter publiken Gunilla Backman som Kaa och Jakob Stadell som Shere Khan. Bill Sundberg tolkar Baloo och Nils Axelsson är Mowgli. Mer överraskande är valet av programledaren Tilde Fröling (gamen Huulda) och nyligen Melloakteulla Leo Méndez som den svängige Kung Gibbon.
– Vi hade tänkt oss en soulkung, men så dök Méndez upp och allt blev självklart. En härlig artist och en jätteduktig skådis, säger Anna Norberg.
Tilde Fröling?
– 300 sökande kom till audition, i olika omgångar. Tilde övertygade stort. En komisk talang som dessutom sjunger väldigt bra.
”Äventyret Aladdin” går i mål i morgon söndag, med Kristianstad arena som finalscen. Anna Norberg beskriver ”en jätteresa som ”stärkt publikens relation till berättelsen”.
– När Robert skriver vill han glädja hela familjen, och ”Aladdin” har verkligen träffat rätt hos såväl barn som föräldrar och far- eller morföräldrar.
Steget till ”Djungelboken”?
– En annan utmaning. Mer känslomässig. Ganska ruskig och dramatisk. Men naturligtvis också väldigt rolig och fartfylld. Barnen kommer att sitta fokuserade i 2,5 timmar.
I en intervju med TT säger Leo Méndez:
– Jag har ju en stor familj så jag tänker mycket familj vad jag än gör. För mig passar det att stå på en scen där hela familjen kan komma och titta.
Méndez berättar också att han känner sig "lite skraj" inför att skådespela:
– Vi får se hur det går. Men jag har ju varit gift i många år, så jag borde fixa det.