Annons

Årets julklapp – ingen garanterad säljsuccé

Spikmatta, bakmaskin och tamagotchi... På tisdagen är det dags att presentera årets julklapp –igen. Den julklapp som utses ska uppfylla HUI Researchs tre kriterier – vara en nyhet eller något som har fått ett nyväckt intresse, den ska spegla den tid vi lever i samt ha ett högt försäljningsvärde eller säljas i många exemplar.
Sverige • Publicerad 20 november 2017
Årets julklapp år 2016 var VR-glasögonen. På tisdagen presenteras ”årets julklapp”.Foto: Janerik Henriksson/TT

– Tidigare år har vi märkt en tillfällig uppgång när produkterna har kommit rätt. När robotdammsugaren blev årets julklapp såg vi exempelvis en försäljningsökning under en period, säger Klas Elm, vd för Elektronikbranschen.

Men det är inte självklart att utnämningen får effekt i handeln. För fem år sedan var det hörlurar som utsågs – men enligt Elektronikbranschen gav det ingen större påverkan på försäljningen.

Annons

– Då var det redan en skenande försäljning. Så det beror lite på var i produktcykeln som utnämningen kommer, säger Elm.

Enligt HUI Research, som ligger bakom valet av Årets julklapp, ska produkten vara en nyhet, eller något som "fått ett nyväckt intresse under året", samt att den ska "svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter". Dessutom ska produkten "representera den tid vi lever i".

I förhandssnacket har det i år talats om att drönare kan bli Årets julklapp.

– Vad vi ser är att trådlöst ljud och actionkameror är två produkter som gått bra under 2017, säger Elm, som inte vågar sig på en gissning om vad julklappen blir i år.

HUI säger att Årets julklapp visar hur samhällstrenderna genom åren sett ut.

– Det blir en minnesbank, man kommer ihåg den där bakmaskinen som stod hemma hos grannen och som man aldrig riktigt förstod hur den fungerade. Eller att faktiskt platt-tv:n, som nu står i nästan alla hem, en gång i tiden var en nyhet, säger Johan Larsson på HUI Research.

Hur stor betydelse har det för handeln?

– Det är ju oftast en produkt som står på egna ben och som vi uppmärksammar. Det kan säkert påverka på marginalen tack vare uppmärksamheten. Men den skulle kunna klara sig lika bra ändå, säger Larsson.

Här är några gamla klassiker.

Vilka kommer du ihåg?

Annons

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons