Tävlingar i Bivaröd nästa år: ”Känns jättekul”
– Det här känns jättekul. Alla är väldigt glada över beskedet, säger Anders Hall från dragracingklubben.
Nu väntar testverksamhet, tillsammans med Östra Göinge kommun, för att se till att allt fungerar och att föreningen håller sig inom utlovade 95 decibel.
– Det blir enkelt för våra medlemmar att följa detta. Man kan ladda hem en app till telefonen och på så sätt testa sig fram så att man inte överskriver detta. För klarar vi inte det så ryker tillståndet, säger Hall.
Med andra ord; hösten blir till för klubbmedlemmarna och därmed ingen körning för publik eller någon allmän inbjudan.
– Nej, det är ju dessutom lite sent på säsongen.
Annat blir det 2021, är tanken.
Tillståndet medger körning max 14 tillfällen per år, där 201 meter tävling med tidtagning är det som gäller.
– Och då med en färdigställd bana och förhoppningsvis med lite färre coronarestriktioner även om det går att arrangera bra tävlingar även i sådana här tider, säger Anders.
Senast det kördes lagliga race på flygfältet i Bivaröd var 2016.
Flygfältet
Knislinge flygbas är en före detta militär flygbas, utanför Knislinge i nordöstra Skåne. Flygbasen har efter nerläggningen också gått under benämningen Bivaröds flygfält.
Basen bestod av ett flygfält och ett antal omkringliggande anläggningar. Från början planerades basen att anläggas i trakten av Osby, men kom senare att placeras några mil söderut, mellan Knislinge och Hjärsås i nuvarande Östra Göinge kommun.
Basen började byggas 1962, på mark som Flygvapnet inlöst från greve Gustaf Wachtmeister på godset Vanås, och stod färdig 1965. Den var byggd enligt det så kallade Bas 60-systemet, med ett centralt flygfält och ett antal andra anläggningar i trakterna däromkring.
Själva landningsbanan har måtten 2000 x 25 meter. Basen var planerad att byggas ut till Bas 90, men det genomfördes aldrig i och med kalla krigets slut. Flygbasen tillhörde F 10 i Ängelholm.
Flygbasen sköttes till vardags av några fast anställda officerare och ett antal värnpliktiga, den så kallade "bastroppen".
Basen avvecklades för militärt bruk 1994 och utgick ur krigsorganisationen omkring år 2000.
År 2003 var flygfältsområdet till försäljning och såldes 2004 till privata ägare (bröderna Sven och Bo Olvegård). Efter orkanen Gudrun i januari 2005 användes landningsbanan som upplagsplats för massaved.
Från och till har landningsbanan även används för motorsport och nu har alltså Hässleholms dragracingklubb fått tillstånd av Östra Göinge kommun att köra och tävla på den 14 gånger per år.