Annons

Nya stambanor innebär många fördelar

Replik Lars Nord från 13 april och Håkan Norén 22 april, av utrymmesskäl berör jag debattörernas viktigaste frågeställningar.
Höghastighetståg • Publicerad 30 april 2022
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Landbroar för höghastighetståg minskar markbehovet med cirka 98 procent, skriver debattören. Bild från Fresno, Kalifornien, vid byggandet av brosektioner till snabbtåg där för några år sedan.
Landbroar för höghastighetståg minskar markbehovet med cirka 98 procent, skriver debattören. Bild från Fresno, Kalifornien, vid byggandet av brosektioner till snabbtåg där för några år sedan.Foto: Rich Pedroncelli

Eftersom järnvägar byggs för både gods och persontåg hävdar Håkan Norén att jag har fel, men när trafiken tätnar kommer flaskhalsproblemen. Skarpa kurvradier innebär att Håkans fyrspår ej blir något lyft för persontågen, alltså ingen större tidsvinst gentemot dagens situation. Byggbolaget Skanskas omfattande beräkning med framtida topphastigheten 320-360 km/h på smidig landbro Hässleholm-Lund, innebär betydligt förkortad restid färdigbyggd Malmö-Stockholm. Landbroar minskar markbehovet med cirka 98 procent och innebär mindre intrång i landskapet, inga barriäreffekter. Fler får alltså behålla sin bostad. De går mycket fortare att anlägga och är dessutom kostnadsmässigt betydligt lättare att beräkna och sannolikt åtskilligt billigare att bygga och underhålla. Till detta kommer säkerhetsaspekten. Ett urspårat godståg på fyrspår stoppar all tågtrafik och innebär en katastrof för det persontåg som eventuellt kolliderar. Förr eller senare sparar nya landbroar för höghastighetståg möjligen även liv och med dem får vi en modern och robust tågtrafik.

Struntpratet att jag är emot godståg, tillhör Håkan Noréns fria fantasier. Nya stambanors separering av snabba persontåg som på dagens spår kör ifatt godstågen, innebär betydligt kortare avstånd mellan tåg på Västra och Södra stambanan. Detta kombinerat med nytt signalsystem via satellit eller effektivare elektromekaniskt, kan mycket väl innebära upp till tredubbling av godstågstrafikens kapacitet, men självklart även regionala persontåg kvar på spåren. Ovanstående tågseparering kombinerat med Fehmarn Bält-tunneln kommer alltså innebära betydligt fler lastbilstransporter på järnväg, vilket är viktigt eftersom även elektriska lastbilar förutom betydligt större energiåtgång än tåg, sliter väg motsvarande tusentals personbilar.

”Detta kombinerat med nytt signalsystem via satellit eller effektivare elektromekaniskt, kan mycket väl innebära upp till tredubbling av godstågstrafikens kapacitet, men självklart även regionala persontåg kvar på spåren.”
Annons

Lars Nord påpekar flaskhalsproblemen kring Öresundsregionen. Möjligen får vi en framtida Riksbangård Syd, vilket kan innebära godståg i nytt stråk utanför Södra Stambanan mellan Lund och Malmö. Första snabbtågsetappen Lund – Hässleholm blir en avlastande genväg för persontransporter. Den maximala nyttan kommer först när nya stambanor färdigbyggts vilket för bäst ekonomi och utnyttjande bör ske fortast möjligt och på några få års tid. Kommer linjen från Hässleholm på landbro blir det naturligt att lägga Lunds snabbtåg ovanför dagens spårområde, vilken i en framtida etapp kunde förlängas mot Malmö på landbro över kanske motorvägen.

Då Malmö-Lund rimligtvis kommer prioritera att hamna på den internationella höghastighetskartan, kan nästa framtida Öresundsförbindelse mot Copenhagen Airport, bli en sänktunnel kopplad till en cirka 400 meter lång höghastighetsperrong under Malmö C. Om Danmark inte moderniserar med kanske höghastighetslinje på landbro, får de internationella snabbtågen hålla lägre fart mellan Öresundsbron och Fehmarn Bält-tunneln.

Peter Lundh, Trelleborg

Annons
Annons
Annons
Annons