”Om alla ska dö, så ska vi dö sist, det är min ledarfilosofi”
Hur djup är krisen?
– Vi har nu den djupaste och mest komplexa kris som hotell- och besöksnäringen har gått igenom, värre än IT-kraschen, Finanskrisen eller 90-talskrisen.
– Hela hotellbranschen drabbades av en tsunami när hela städer stängde ner. Nu är vi som lägst på skalan är min bedömning. Vi har slagit i botten och nu väntar på att samhället gradvis ska öppnas upp.
Pandox aktie har sjunkit dramatiskt. Hur ska ni klara krisen?
– Vi har fem prioriteringar. Det första är att skapa likviditet, att ha cash tillgängliga. För närvarande har vi 4,5 miljarder så vi överlever länge. Det andra är att få balans mellan löpande kostnader och löpande intäkter, så att man inte förlorar massa pengar på löpande verksamhet. Den tredje delen är att vara redo att agera, för att kunna kliva in och ta över verksamheter, som vi gjort med två hotell i Köpenhamn nu. "Stay alive", är det fjärde. Vi stänger ingenting och samtalar med myndigheter och kunder, vi lägger oss inte ner och dör. Sista delen, som jag lärde mig under 90-talskrisen, är att vi har ett synligt och kommunikativt ledarskap. Jag intervjuas hela tiden och har möten med hotell där vi skapar energi tillsammans. Om alla ska dö, så ska Pandox dö sist, det är min ledarfilosofi.
Du har varit med och byggt upp ett hotellimperium och hade 2019 7,3 miljoner i lön och 4,8 miljoner i bonus? Har du hungern i behåll?
– Jajamen. Det här triggar mig, problemen vi har nu. I den normala lunken, när vi gör förvärv för några miljarder per år, då har jag roligt. Men när problem uppstår och ledarskap, uthållighet och kompetens krävs - då får jag energi. Det är som att spela en handbollsmatch och möta ett svårspelat lag. Jag gillar inte kriser men jag gillar utmaningar som uppstår.
Vad är det konceptuellt som Pandox lyckats med?
– För det första har vi haft en bra omvärld med hög tillväxt i resande. Det andra är att vi har en affärsmodell där vi är aktiva i hela värdekedjan. Normalt specialiserar man sig, men vi gör allting, och tror på konceptet att göra allt. För det tredje är jag förunnad ynnesten att jobba med marknadens bästa lag. De är var och en skyttekungar. Duktiga människor drar alltid duktiga människor, talanger vill spela i bra lag.
42 hotell i Sverige men inget i stan - har Pandox några planer för Kristianstad?
– Vi har faktiskt ägt Grand Hotel i två omgångar. Men då vi både köper och säljer hotell, så har det hotellet har ingått i transaktioner. Så vi har drivit och ägt Grand i perioder, men inte just nu. Men det hade varit trevligt att ha ett hotell i Kristianstad.
Vad ser du fram emot när krisen blåst över?
– Vi har börjat med det vi kallar ”restart". När aktiviteten ökar och hotell åter efterfrågas då kommer vår bransch att ha påverkats. Bland annat tror jag att vi kommer se mycket högre krav och certifiering av städning, där kommer vi spendera mycket på utbildning av personalen. Där tror jag att sjukvården kan lära oss mycket. Jag tror inte att man kommer att ”hänga i baren” på samma sätt som tidigare, likadant med mötesindustrin, för att komma tillbaka till stora event, kommer vi nog behöva ett vaccin för att folk ska känna sig trygga.
– Jag hoppas också på en skön sommar i Åhus. Att umgås med kompisar där istället för att vara ute och åka runt i världen.
Anders Nissen
Född: 1957 i Kristianstad.
Bor: Täby, sommarhus i Åhus.
Familj: Gift med Ulla, två vuxna barn med familjer.
Yrke: Vd för hotellfastighetsbolaget Pandox
Favorithotell: The Hotel Brussels och Gästis i Åhus.
En förebild: Idrottsledaren Lars ”Skuggan” Skoglund i Näsby IF.
Lyssnar på: Dokumentärer och poddar, däribland P1 Dokumentär