Kommunens nätverk slogs ut
Det var vid klockan 10-10.30 som systemet plötsligt slutade att fungera.
– Det hade varit lite svajigt under morgonen och förmiddagen, säger Lotta Söderholm, kommunikationschef på Bromölla kommun.
Därefter blev det totalstopp.
– Vi som jobbar på Bromölla kommun kommer inte åt våra dokument, vi kommer inte åt vår e-post och vi kommer inte åt internet. Jag ska koppla upp mig på min bärbara dator via mobilen för att lägga upp ett meddelande på vår hemsida.
Detta gjorde att kommuninvånarna inte kunde få svar på mejl och dylikt. Det gick dock att nå kommunen via telefon eftersom både telefonin och växeln fungerade som vanligt.
Thomas Hallberg, it-chef på Sölvesborg Bromölla kommunalförbund, berättar att det gjorts felsökningar och att felet har identifierats. Något har gjort att datorerna tappat sina IP-adresser. En omstart kan avhjälpa problemet.
– Vi har lite problem att kommunicera ut detta då e-posten inte fungerar, men vi har andra kanaler. Medarbetarna blir uppmanade att starta om sina datorer, säger han.
Varför felet har uppstått är i nuläget oklart.
– Det är något som har triggat systemet och vi håller på att titta på vad orsaken till detta är. Det kommer en incidentrapport så småningom, säger Thomas Hallberg.
Är det något i systemet som triggat igång det eller är det någon som påverkat systemet?
– Det vet vi inte.
Senare på eftermiddagen var incidentrapporten klar. Någon egentlig orsak fanns inte i den. ”Servrarna visade inga tecken på ”hälsoproblem”. Den mänskliga faktorn kan också uteslutas då ingen konfiguration eller underhåll gjordes i samband med driftstoppet”, står det i den.
– Vi kallar det allmänt systemfel, där det enda som hjälper är omstart av servern, säger Thomas Hallberg.
Sölvesborgs kommun som ligger under samma it-avdelning är inte drabbat.