Annons

Familjeföretag belönas

Bromölla Buss AB har transporterat resenärer i över 30 års tid. Nu har det anrika familjeföretaget fått lön för allt slit. Man har nämligen blivit utsedda till Årets Bromöllaambassadör 2007.
Bromölla • Publicerad 11 juli 2008
Joakim Nordström utlovar flera nyheter från Bromölla Buss under 2009. Bild: Lasse Ottosson
Joakim Nordström utlovar flera nyheter från Bromölla Buss under 2009. Bild: Lasse OttossonFoto: 

Företaget Bromölla Buss såg dagens ljus 1981.

Vid den tidpunkten bröts bussbolaget loss från den rörelse som tidigare hade hängt samman med taxi-verksamhet.

Annons

I dag kan familjeföretaget se tillbaka på sin verksamhet och konstatera att allting har gått framåt avsevärt.

- Ja, det har det gjort. Speciellt de sex-sju senaste åren har det hänt saker, berättar Joakim Nordström. Han är den som idag ansvarar för driften tillsammans med pappa Mats Nordström och brodern Patrik Nordström.

På frågan om hur det kändes att bli korade till Årets Bromöllaambassadör 2007 svarar Joakim Nordström att företaget naturligtvis är jätteglada över utmärkelsen.

- Nu ska vi förvalta det här ambassadörskapet genom att fortsätta göra kvalitetsresor, fortsätter han.

Bromölla Buss anno 2008 har 28 personer på lönelistan. Av dessa jobbar inte alla på heltid. Joakim Nordström säger att företaget skulle kunna växa ytterligare. Den ambitionen har man dock inte.

- Vi vill inte växa för mycket utan strävar istället efter att behålla familjekänslan inom företaget, säger han.

Angående framtiden så avslöjar Joakim Nordström att Bromöllabuss har flera olika nyheter på gång. I samband med det kan det bli så att man förstärker en aning på personalsidan.

- Vi ska bland annat börja köra till Lofoten i Norge under 2009. Det är en av flera nyheter, säger Joakim Nordström.

Något som dock kan ställa till det för Bromölla Buss i framtiden är det kraftigt höjda priset på diesel. Joakim Nordström utesluter inte att den faktorn kan få negativa konsekvenser för bolagets resenärer när det gäller priset på resorna.

- Vi planerar inte att ändra något i de kataloger som ligger ute nu. Däremot kan vi tvingas höja priset längre fram i tiden, säger han.

Markus Danielsson044-18 55 00 markus.danielsson@kristianstadsbladet.se
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons