Annons

PR-kampanj har kostat 765 000 – hittills

Kampanjen #jagärbromölla vars syfte är att få kommunen att växa i form av ökad inflyttning, fler företagare och nya arbetstillfällen drog på gång i allvar i höstas. Nu har den kostat 765 000 kronor – exklusive moms.
Bromölla • Publicerad 15 mars 2018
Kampanjen #jagärbromölla har tagits fram av Passion Lab, en PR-byrå i Stockholms innerstad.
Kampanjen #jagärbromölla har tagits fram av Passion Lab, en PR-byrå i Stockholms innerstad.Foto: Skärmavbild från Instagram under hashtag #jagärbromölla

Under 80- och 90-tal var det slogans som gällde. Bromölla: ”I fin miljö mellan hav och sjö”. Idag har i stort sett varje svensk kommun har en eller flera egna så kallade hashtags. #stoltgöing, #hejaolofström, #mittsölvesborg och #jagärbromölla, är några exempel.

Annons

Den sistnämnda kampanjen sjösatte Bromölla kommun i höstas, men den arbetades fram redan för två år sedan efter det att Bromölla kommuns förvaltning och Bromöllabolagen, i budgeten för år 2016, fått i uppdrag arbeta mer med attraktionskraft.

Kampanjen har inget specifikt stoppdatum.

– Nej, det enda som vi sagt så här långt är att det är ett långsiktigt arbete. Det kommer att pågå i flera år framåt, säger Lotta Söderholm, kommunikationschef vid Bromölla kommun.

Tanken med projektet är alltså att få fler att vilja flytta till Bromölla, att turista här och näringslivet att utvecklas. Redan nu visar Bromölla upp fina siffror vad gäller ökning i invånarantal, men Lotta Söderholm vill inte dra några slutsatser kring att det har med kampanjen #jagärbromölla att göra.

Hur mäter man attraktionskraft?

– Det finns flera olika sätt. Det vi gör redan nu är att vi följer inflyttningsstatistiken och näringslivsutvecklingen, man kan också titta på besökssiffror för turism och då se om förändringar sker. I den medborgarundersökning som vi beställer från statistiska centralbyrån förekommer också frågor om hur man upplever att det är att bo och leva i Bromölla.

En del av kampanjens förarbete var också en digital enkät och en nulägesbild. PR-byrån Passion Lab, med säte i Stockholm, arvoderades av kommunen för arbetet med att ta fram denna bild.

– Det som var roligt och som vi använt i kampanjen var att vi fick massor av exempel från invånarna på saker som de var stolta över och ville visa upp med Bromölla.

Totalt har kampanjen hittills kostat 765 000 kronor exklusive moms. Passion Lab har fått 490 000 för att ta fram grunden till kampanjen: en kommunikationsplattform plus en marknadsplan för Bromölla kommun och Bromöllabolagen. Utöver det har byrån fått 157 600 kronor för själva jobbet med att ta fram kampanjen.

– Vi har beställt och fått hjälp med grundarbetet i stort, att intervjua människor, göra grundlig lägesanalys och för hela idékampanjen. Det här är något som alla kommuner gör på ett eller annat sätt, men istället för att forma kommunens budskap så ville vi hitta Bromöllabornas budskap. Det är därför som det kanske är lite trevande så här i början. Vi hoppas att det sprider sig och att Bromöllaborna delar med sig av allt som finns här.

Annons

– Är man intresserad så finns en öppen Facebookgrupp: #jagärbromölla

Kommer kampanjen att kosta mer?

– Det finns inget budget avsatt för några stora annonskampanjer och inga planer på att använda den här byrån mer. I nuläget kan man säga att vi sköter det själva och hoppas på en fortsatt spridning.

Sigrid NurboSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons