Annons

Våren är här för alla motorcykelfantaster

OLOFSTRÖM. De där två hjulen, de lockar. Motorljudet och lacken drar ögonen till sig. Trots att kylan biter hårt i kinderna anar motorcykelfantasterna vår i luften.
Bromölla • Publicerad 30 januari 2001
Kuno Johansson vann det första lopp han körde med race-hojen Gilera Saturnu Piuma 1956. Bilder: RONNIE SMITHFoto: En äkta motorman.
Kuno Johansson bakom styret så sin gamla Gilera från 1956.Foto: En vinnare.
Kristianstadsfödde Kuno Johansson var med på det Skånelopp som affischen berättar om.Foto: Körde i Skåne.
Oves motor väntar nära 15000 besökare till motormässan i helgen.Foto: I beskådan.

I helgen arrangerar jubilerande Oves motor i Olofström sin årliga motorcykelmässa för tjugonde gången. Mellan 12000 och 15000 besökare väntar man sig. I centrum står hojarna. Cyklarna, vrålåken, bågarna. En knarr eller en glidare. En chopper kanske? Eller ta en titt på de antika race-cyklarna som kommer att visas upp, flera av dem är unika. 1956 åkte Kuno Johansson åkte hela vägen till Italien, för att hämta sin sprillans nya Gilera.

– Jag hämtade den med släp vid fabriken, berättar han idag.

Annons

Kuno utsågs till Årets motorman 1953 och har varit både svensk och nordisk mästare i motocross. Dessutom har han både guld och silver från VM i samma kategori, var med i landslaget i fem år. Han kikar nyfiket på sin gamla hoj.

– Det allra första loppet jag körde med den, vann jag. Det var Djurgårdsrallyt i Helsingfors och det har inte vunnits av många andra svenskar, säger han stolt.

Även om den silvriga Gileran var riktigt bra på korta och knixiga sträckor, var den inte så snabb som Kuno Johansson önskat. Så han sålde den och såg sig om efter nya vidunder. Idag kör han Suzuki. Även om han slutat tävla, har lusten till motorcyklarna aldrig minskat. Bland övriga antika motorcyklar som ställs ut finns en kopia av en udda cykel. Det är en Husqvarna 500 TT från 1934, en så kallad fabriksracer.

– Det året gjordes de röda, istället för silvriga som tidigare, vet Oves motors ägare Jan Stigsén att berätta.

Idag finns inte en enda kvar. Första gången de skulle köras, vid en tävling i England, lossade lastvajern på båten och sex motorcyklar förstördes. Under året dog två av förarna vid tävlingar på hojen och vid en hemfärd från en tävling i Belgien brann hela lastbilen innehållande sex motorcyklar upp.

– Efter det fick de inte tillverka fler röda varianter, konstaterar Jan Stigsén.

En privatperson i Småland har ägnat fantastiska 10000 timmar till att bygga en exakt kopia av den röda Husqvarnan. Han har gjort nya gjutformar och byggt efter originalritningarna.

–Om en verkstad hade lagt ner den tiden hade det kostat runt fem miljoner. Plus material, säger Jan Stigsén.

På plats bland de bortåt femton race-hojarna finns också fåren i ulvakläder, en liten Rumi Junior Corsa 125 från 1953. Två små avgastrattar under motorn gav ett olidligt ljud ifrån sig, medan själva prestationen i övrigt var blygsam med bara åtta hästkrafter.

Den enda kvarvarande NSU Sportmas -54 förevisas också. Liksom en av Benellis prototyper, för övrigt den första cykeln med svängarmsfjädring bak. Vid mässan, som är den första för året i Sydsverige, träffas fantasterna, allmänt nyfikna och experterna. Nyheter förevisas, fjolårets ”förlegade” modeller säljs ut. Intresset är stort för tillfället.

Annons

– Personligen tror jag att toppåret var i fjol, men visst finns det ett stort intresse. Från alla håll, säger Jan Stigsén.

Flera hundra motorcyklar kommer att förgylla besökarnas drömmar. Nåja, det blir inga högtflygande drömmar. De sveper snarare fram på två hjul, till dundrande motorer och med vårens dofter insipprande bakom visiret. Snart är det vår!

asa.carlsson@kristianstadsbladet.se

Av Åsa Carlsson 0456-29000
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons