Annons

Den perfekta bänken för en skola

Då är det dags igen, för en ny debatt om inköp av ett offentligt konstverk. ”Det är bara att applådera valet av verk för just denna plats, på en skola”, skriver kulturredaktören Sune Johannesson.
Krönika • Publicerad 27 maj 2020
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Så här ser den ut, Jeppe Heins sociala konstbänk med titeln ”Modified Social Bench”, som i framtiden kommer att stå placerad vid Villaskolan i Åhus.
Så här ser den ut, Jeppe Heins sociala konstbänk med titeln ”Modified Social Bench”, som i framtiden kommer att stå placerad vid Villaskolan i Åhus.Foto: JH Studio

Hur ofta höjs inte röster om att offentlig konst är för dyr och saknar mening? Hånfulla skratt från personer som saknar förmågan att se det rikt komplexa värdet av konstverk, att det fyller flera funktioner och tillför innehåll som alla samhällen behöver. Frågeställningar, nytänkande, skönhet...

Nu är det ett verk av den danske konstnären Jeppe Hein – med studio i Berlin och ett flertal utställningar och offentliga verk världen runt – som blir till en nyhet för sitt pris och snart lär leda vidare till debattinlägg och ledartexter.

Armlängds avstånd

Annons

Jag har inget emot debatt, tvärtom. I konstens, ja i all kulturs, blodomlopp cirkulerar åsikter, debatt, ifrågasättande, tyckande. Varför uttrycka sig konstnärligt om man inte önskar reaktioner av skilda slag?

Det farliga med just den här typen av debatter är det som framkommer i SD-politikern Carl Henrik Nilssons åsikt i vår nyhetsartikel (27/5): ”En spade är en spade och en bänk är en bänk.” Eh, jaha? Med andra ord; konst är något exakt efter en definition som bland annat Nilsson har tillgång till.

I Sölvesborg var det förra året ungefär samma typ av debatt, där det ansågs att konst som skulle köpas in till deras gemensamma samhälle skulle vara vackert oförarglig, däremot ingen, som SD-politikern Rolf Hans Berg formulerade sig, ”menskonst”.

”Konsten i våra öppna miljöer får inte bli ett slagträ för en viss typ av åsikter eller en särskild samhällssyn. Konsten måste få förbli fri och ges möjlighet att spela flera roller – från vacker till provocerande.”
Sune Johannesson

Återigen och återigen är det av vikt att lyfta fram nödvändigheten att behålla en armlängds avstånd och låta de medel som finns för att köpa in offentlig konst används av personal med kunskap. Konsten i våra öppna miljöer får inte bli ett slagträ för en viss typ av åsikter eller en särskild samhällssyn. Konsten måste få förbli fri och ges möjlighet att spela flera roller – från vacker till provocerande.

Applåd för valet av verk

När det gäller Jeppe Heins ”Modified Social Bench” med en framtida placering vid Villaskolan i Åhus är det bara att applådera valet av verk för just denna plats. Perfekt!

Jag såg hans utställning på Wanås för några år sedan (2013) och där var det tydligt hur han ofta skapar verk som är lika attraktiva som lekfulla. De sätter såväl våra tankar, som kroppar i rörelse. Och var är båda dessa former av rörelse superviktiga? Självklart på en skola!

Ett av Jeppe Heins verk på Wanås, 2013.
Ett av Jeppe Heins verk på Wanås, 2013.

Så sjung nu efter mig med hög röst: Konst är en bänk, konst är en spade, konst är en linje i marken, konst är en get med bildäck runt sig, konst är en spindelmamma, konst är svävande lakan i luften, konst är ett linfält, konst är en dansande kvinna med synliga mensfläckar, konst är... konst. Men konst är aldrig trams.

Sune JohannessonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons