Annons

Bankernas stora ansvar för att stoppa bedrägerierna

Den kriminalitet som frodats under tidigare mandatperioders regerande är till stora delar resultatet av ansvarslös migrationspolitik och en slapp kriminalpolitik.
Bankbedrägerier • Publicerad 16 mars 2024
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Bankerna måste ta sitt ansvar och leva upp till vad lagen kräver, påpekar skribenten.
Bankerna måste ta sitt ansvar och leva upp till vad lagen kräver, påpekar skribenten.Foto: Privat

Kriminella finner allt mer utstuderade sätt att bedra människor. Pensionärer, de som byggt vårt samhälle, plundras på besparingar de samlat under idogt arbete och omsorg om sig själva och de sina.

Svaga konsumenter är extra utsatta, offer för både den politik som ”inte tänkt på” effekterna av ett oansvarigt mottagande av människor till Sverige och för storbankernas vinstintresse som står över tryggheten för kunderna.

Annons

Ett typiskt scenario för ett bedrägeri kan vara att en övertygande bedragare hjärntvättar sitt offer och får det att i skräck föra över sina pengar i god tro om att förövaren hjälper till. Sanningen är istället att den försäljarliknande telefonrösten har grundlurat offret genom övertygande argument och skrämseltaktik.

Enligt BRÅ och den nationella trygghetsundersökningen har utvecklingen för bedrägerier 2016-2022 haft en konstant uppåtgående trend. Metoderna för att lura av människor pengar blir allt mer utstuderade. Vishing, social manipulation, har rapporterats öka i hög grad. En majoritet av de drabbade är dessutom över 65 år gamla.

Bankerna sitter oftast på nycklarna för att stoppa bedrägerier riktade mot konsumenter. Därför välkomnar vi regeringens samtal med våra största banker, men det är otillräckligt. Bankerna måste nu snabbt agera. Alla banker måste ta sitt ansvar för att deras tjänster är säkra och motsvarar vad konsumenten faktiskt efterfrågar. Snabba överföringar av mycket stora summor pengar, efterfrågas ytterst sällan av bankens kunder, vilket också bankerna är väl medvetna om. Ändå är det just den typen av tjänster som inte bara erbjuds konsumenterna utan som också utgör standard för bedrägerierna.

Man skapar system där snabba överföringar av mycket stora summor till helt okända konton är möjligt. Detta trots att det i princip aldrig efterfrågas av den vanliga konsumenten som bara vill kunna betala sina vanliga räkningar och sin dagliga konsumtion. Hur många över 65 år efterfrågar att flytta sina livsbesparingar inom loppet av några minuter, till ett för dem helt okänt konto, är något bankerna borde fundera mer över.

Vi kräver att bankerna skapar säkerhets- och övervakningssystem och säkrar kunders bankkonton mot bedrägerier. Vård- och omsorgsplikt råder för bankerna enligt lag redan idag. Det är dags för bankerna att leva upp till den lagen på riktigt.

Mikael Eskilandersson

Civilpolitisk talesperson för Sverigedemokraterna

”Hur många över 65 år efterfrågar att flytta sina livsbesparingar inom loppet av några minuter, till ett för dem helt okänt konto, är något bankerna borde fundera mer över.”
Annons
Annons
Annons
Annons