GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Brukare tvångsförflyttas – nej, nu får det vara nog

I veckan meddelades vår enhet på Vä hemtjänst i Kristianstads kommun att ett visst antal handplockade brukare ska förflyttas från vår hemtjänstenhet till Åhus centrala hemtjänst.
Hemtjänst • Publicerad 21 november 2022
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Vad händer om vi larmar och har trillat? Ska vi få vänta 20 minuter på personal som ska köra från Åhus?” frågar en brukare.
”Vad händer om vi larmar och har trillat? Ska vi få vänta 20 minuter på personal som ska köra från Åhus?” frågar en brukare.Foto: Andreas Hillergren/TT

Beslutet motiveras med att Vä hemtjänst anses vara för hårt belastat med brukare och att man på detta viset ska få avlastning för enheten genom att tvångsförflytta på dessa brukare till en annan enhet.

Detta är inte första gången kommunen låter brukare drabbas av denna sortens sammanslagningar och förflyttningar som visat sig vara misslyckade. Varför ska brukarna behöva stå ut med nya ansikten hela tiden istället för att behålla den personal som man byggt upp relationer, trygghet och tillförlitlighet till? Låt inte våra brukare drabbas av denna sortens prioriteringar som kommunen väljer att göra.

”Vi jobbar med människor, inte med flyttobjekt.”

En mer reell lösning på det hela hade varit att låta nya brukare som beviljas hemtjänst föras över till en annan enhet för att på så vis avlasta oss om vi nu anses vara så hårt belastade. Brukare som nåtts av denna information är också förtvivlade och oroliga inför sin framtid. ”Vad händer om vi larmar och har trillat? Ska vi få vänta 20 minuter på personal som ska köra från Åhus?” frågar en brukare.

Något klimatkonsekvenstänk verkar heller inte finnas hos verksamhetschef Nicolaj Håkansson som tidigare fattat liknande beslut om sammanslagningar som innebär löjligt långa sträckor att köra mellan hemtjänstenheten och brukarna. Vi vill nu att verksamhetschefen tar sig i kragen och för en gångs skull lyssnar på oss medarbetare som faktiskt är ute på fältet hos brukarna och inte bakom en datorskärm där det bevisligen är lätt att fatta sådana beslut.

Vi jobbar med människor, inte med flyttobjekt, så låt våra äldre vara där de hör hemma.

Ett gäng missnöjda undersköterskor och vårdbiträden

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.