Annons

Bussarna borde fungera bättre på Österäng

Var det många extraförare på stadsbussarna igår?
Kollektivtrafik • Publicerad 1 april 2022
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Till ett stort bostadsområde som Österäng med omkringliggande villor borde kollektivtrafiken kunna fungera bättre, skriver debattören.Foto: Tommy Svensson

På tre olika bussar var framfarten ryckig och stötvis. Trots detta fanns det gott om tid vid vänthållplatsen. Överhuvudtaget verkar bussverksamheten i Kristianstad vara opåverkbar.

”Till ett stort bostadsområde som Österäng med omkringliggande villor borde kollektivtrafiken kunna fungera bättre.”

I fjor påpekade jag att linje 2 ofta hade gått när displayen på monitorerna vid Kristianstad C fortfarande visade på en minuts kvarvarande avgångstid. Detta verkar gälla fortfarande. I mitt fall innebär detta att ett byte från linje 3 till linje 2 mot Österäng inte hinns med. Ett nyttjande av linje 22 innebär en timmes försening.

Annons

Måhända är tanken bakom detta att underlaget för linje 22 skall minska? Det verkar också vara en konstig ordning att det inte överhuvudtaget finns någon tidsmarginal för ett byte där två linjer har en gemensam hållplats. Eftersom linje 3 har halvtimmestrafik så innebär att detta bara gäller hälften av linje 2:s avgångar. Då gärna den som övergår till linje 22.

Till ett stort bostadsområde som Österäng med omkringliggande villor borde kollektivtrafiken kunna fungera bättre.

Åke Petersson

Annons
Annons
Annons
Annons