unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Central station för höghastighetståg ren science fiction

Politikerna håller fast vid en central placering av stationen för HSR-tågen (High Speed Train). När det första mötet med kommun- och regionpolitikerna hölls, reste sig en politiker upp och frågade lite ironiskt om huvudstaden skulle flyttas till Järna. Det förhöll sig nämligen så att delen in till Stockholm var inte klar och är väl än i dag inte det. Ska förmodligen gå på de gamla spåren? Hur ska de annars få plats, undrar Lars Nord, Hässleholm.
Underhållningsdepå för kinesiska höghastighetståg i Wuhan.
Underhållningsdepå för kinesiska höghastighetståg i Wuhan.
Detta är en insändare i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Tar man del av Hässleholms kommuns utredning på www.stambanan.com, så framstår det som ren science fiction. Stationen kommer att innehålla fyra våningar och tillsammans med ett tak över fjärde våningen hamnar vi någonstans mellan 25 och 30 meter över mark. Påpassligt har man glömt att rita in ett tak på fjärde våningen. Kanske räckte inte papperet till? Här kommer pärlan att få konkurrens om högsta byggnaden i Hässleholm. På längden vinner den i alla fall.

Stationen kommer att stryka tätt intill Norra Station och lägenheterna på Magasinsgatan, så hyresgästerna får fin utsikt mot en grå betongvägg. När det gäller Skånebanan som ska härbärgeras på fjärde våningen, kommer den att orsaka en rivning av gamla äggpackeriet och förmodligen även moskén. Hur det blir med Brogatan vet i tusan, men byggnaderna där ligger illa till och delar av Tivolibacken blir överkörd. För att klara uppförsbacken till fjärde våningen kommer stigningen att börja någonstan vid väg 23.

När det gäller sträckningen norrut stryker den gamla Netto och tidigare posthuset med. Att köpa in det i dag synes vara en usel affär. Kommer att exproprieras. Söderut blir heller inte något drömscenario för berörda. Förutom Kvantums inlastning även övriga kulturbyggnader mot järnvägen. Tormestorp ligger också bullermässigt illa till, då de flesta tågen ska passera Hässleholm i 320 (250) kilometers hastighet.

Att så totalt "förstöra" Hässleholm för att något enstaka tåg ska stanna på denna station, är helt obegripligt. Överlåt åt Trafikverket sköta en extern station, så slipper kommunen vara med och betala bygget. Men det har kanske inte nått fram till kommunens företrädare att det kostar medfinansiering av kommunen, i miljardklassen! Glöm i så fall ett nytt badhus. Endast de med fastställda stopp (Norrköping och Jönköping) kan påräkna total statlig finansiering. För övrigt kommer stationen i Jönköping att kosta cirka 28 miljarder. Vad den kommer att kosta i Hässleholm framgår inte, men mängder av betong kommer att generera åtskilliga ton CO2. Dessutom kommer stationen att vara avstängd under många månader under byggtiden, tro inte annat.

Entlediga de båda tjänstemännen som sysslar på heltid med HSR-projektet och spara åtskilliga miljoner.

När nu många har provat på att jobba hemifrån, kommer resandeunderlaget att minska ytterligare, vilket gör hela projektet än mer olönsamt. Nästan inget HSR-projekt i Europa går ihop sig (EU-revisionen) trots betydligt större befolkning. Hur "lilla" Sverige ska få lönsamhet är en gåta? Lägg ner det medan tid är!

Avslutningsvis uppmanar jag alla att gå in på www.stambanan.com och bilda er egen uppfattning om stolligheterna!

Lars Nord

Fritänkare och outsider