unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Det är inte butiksdöd – det är förnyelse

Utvecklingen med att ha handelsytor utanför centrum är inget nytt i Sverige. Det Kristianstad jag ser framför mig om tio år är ett stadscentrum med mer service än butiker
Vi kan inte tatuera oss online, klippa oss, ta en kaffe eller en bit mat.
Vi kan inte tatuera oss online, klippa oss, ta en kaffe eller en bit mat.
Foto: Tommy Svensson
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Just nu är det mycket diskussion kring den så kallade butiksdöden i Kristianstad Centrum där man ställer C4 Shopping, Härlöv och Centrum mot varandra. Diskussionen antyder att existensen av den ena utesluter möjligheten för de andra. Jag tror istället att detta är övergångsfas för en förnyelse av Centrum.

Utvecklingen med att ha handelsytor utanför centrum är inget nytt i Sverige och inte unikt för Kristianstad. Vi borde definitivt se över den modernistiska anda som ledde till dagens situation, men jag upplever inte att Kristianstad är i ett krisläge. Modernismen i termer av stadsplanering är att ha bostäder, handelsytor och kontorsytor som separata områden, vilket härstammar från miljonprogrammens era. För mig ligger framtiden i att sammanfläta alla dessa och skapa dynamik i användningen av lokaler, men det är ett mer långsiktigt arbete än den nuvarande ”butiksdöden”.

Det finns flera aspekter som leder till att en butik vill lägga ner eller flytta sin verksamhet. H&M har gått ut med att lokalen var deras bristpunkt, inte försäljningen. För andra butiker kanske det är så att man kan hitta liknande produkter online. När det kommer till marknadskrafter är det grovt generaliserande att skylla alla butikers bekymmer på en och samma orsak. Varje butik med deras olika utbud har olika förutsättningar, möjligheter och förhinder, vilket inte riktigt framkommer i diskussionen.

Enligt mig är detta är inte en ”butiksdöd”, det är förnyelse. Vi har C4 Shopping och Härlöv som externa handelsytor men även internet handeln som gör att Kristianstad Centrum inte kan fungera eller vara uppbyggt på samma sätt som det var för 20 eller 10 år sedan. På samma sätt som att vi inte längre står vid stånd på Hästtorget måste nu vår stadsbild anpassa sig efter nya tider och omständigheter.

Det Kristianstad jag ser framför mig om tio år är ett stadscentrum med mer service än butiker. Vi kan inte tatuera oss online, klippa oss eller ta en kaffe. Vissa saker går inte att ersätta digitalt och det kommer tillåta dessa verksamheter att växa. Självfallet kommer inte butikerna försvinna heller, men de kanske kommer se annorlunda ut. Istället för att testa ett plagg i butiken och sen gå hem och beställa en annan färg eller storlek kanske butiker kan integrera sin digitala sida med dess fysiska butik.

I de större städerna ser vi också att man sammanflätar olika verksamheter som exempelvis ett bokcafé där man kan sätta sig med en kopp kaffe för en lässtund och sedan eventuellt köpa med sig boken hem. Service och butik i ett; en välmående verksamhet. Det är inte upp till mig att säga hur butiker ska utvecklas men det är dags att tänka om och anpassa sig efter en ny verklighet.

Så jag vädjar till alla er Kristianstadbor som läser detta. Frukta inte ”butiksdöden”, lita istället på den osynliga handen. Vi är i en övergångsfas som kommer leda till något nytt och främmande, och jag hoppas att ni är lika nyfikna som jag på att se vad framtidens Kristianstad Centrum har att erbjuda.

Noah Englesson

Läs mer