Annons

Fler priszoner ger rättvisare biljettpriser

Under den förra mandatperioden införde den socialdemokratiska ledningen ett stelbent system för priszoner inom kollektivtrafiken, vilket på sina håll gav kraftigt fördyrade biljetter, särskilt på landsbygden.
Kollektivtrafik • Publicerad 19 augusti 2022
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
De tre zoner som finns idag är för få, anser Sverigedemokraterna.
De tre zoner som finns idag är för få, anser Sverigedemokraterna.Foto: Sofia Åström

Det som infördes var tre priszoner, i princip en för stadstrafik, en för regionala resor och en för hela Skåne, vilket är det system som gäller fortfarande. Det gäller att ens destinationer ligger på rätt sida zongränsen för att priset för biljetterna inte ska sticka iväg, med följd att bilen blir ett bättre alternativ.

Sverigedemokraterna var kritiska redan vid införandet och föreslog istället ett system med fler zoner. Det skulle inte behövas väldigt många priszoner, utan redan vid fyra, fem zoner istället för tre, så minskar problemet med orimliga prisskillnader beroende på vilken sida zongräns ens destinationer befinner sig.

”Nu blir även detta en trovärdighetsfråga inför valet. Vilka partier är konsekventa och menar allvar och vilka partier är ute efter att sprida valfläsk?”
Annons

Sverigedemokraterna har fortsatt verka för fler priszoner i våra årliga budgetförslag under hela denna mandatperiod. I juni 2022 lämnade vi in en motion om att utöka antalet priszoner. I samband med en sådan utökning ska hänsyn tas till hur kundnöjdhet och rättvis prissättning kan förverkligas för alla resor.

Vi har i dagarna sett ett sprillans nytt vallöfte från Liberalerna om exakt samma sak, det vill säga att se över indelningen av priszonerna för att få dem mer rättvisa. Det glädjer oss att vår uppfattning i den här frågan äntligen börjat få gehör i andra partier, men faktum kvarstår: Endast Sverigedemokraterna har drivit frågan om ändrade priszoner sedan det nya systemet infördes och Alliansstyret har inte gjort något åt det under de fyra år de suttit vid makten. Nu blir även detta en trovärdighetsfråga inför valet. Vilka partier är konsekventa och menar allvar och vilka partier är ute efter att sprida valfläsk?

Johan Wifralius, regionråd, gruppledare Kollektivtrafiknämnden (SD)

Niclas Nilsson, regionråd, gruppledare Region Skåne (SD)

Annons
Annons
Annons
Annons