Ingen tar ansvar i upphandlingarnas Sverige
– Varför klippte de inte sönder mitträcket redan på eftermiddagen när vi suttit där i några timmar? Men det verkar som att Trafikverket väntade på räddningstjänst och polis beslut och att de i sin tur väntade på Trafikverket, säger systrarna Emelie och Zelda till Kb/NSk.
Tiden går, Emilia och Zelda sitter fast i 16 timmar i bilen. I Sverige.
Bilbärgaren Donald Pihlblad menar att bärgningsbilar borde kallats in redan under snöovädrets första timmar. Trafikverket vill inte kommentera Donald Pihlblads kritik utan hänvisar till de utvärderingar som ska göras av Trafikverket och länsstyrelsen i Skåne.
– Det är precis sådana saker vi ska titta på. Det är klart att vi inte är nöjda men jag är säker på att vi kommer kunna ta reda på varför det blev som det blev, säger Roberto Maiorana, generaldirektör på Trafikverket.
Men när myndigheterna ska försöka utreda vad som gick fel, tror jag att Mikael Ringman, pressansvarig på länsstyrelsen Skåne, blir den som oavsiktligt pekar ut felet.
– Nej, det blir inget möte. Vi måste avvakta tills vi fått in en upphandlad konsult. Vi måste ha med det när vi gör ett sådant här startmöte. Och det finns vissa regler för hur statliga myndigheter ska ta in en sådan, det ska ske genom upphandling.
Före upphandlingarnas tid hade vi en statlig myndighet, Vägverket, med kunnig och engagerad personal, där cheferna ofta kom från golvet.
Vi hade exempelvis en vägstation i Brösarp och en i Tollarp, som noggrant kollade behovet av snöröjning på plats och tog in hjälp när det behövdes. De satte upp snöstaket för att dämpa att snön bildade drivor på vägarna. Det fanns väghyvlar. Det fanns slitskär på snöplogarna som kunde bytas när de var nedslitna.
Men den magiska trollformeln “upphandling” fick eftersägare i politiken och spred sig såväl över Vägverket som andra gemensamma nyttigheter: elförsörjningen, äldreomsorgen, järnvägen med mera.
Ingvar Carlssons regering styckade upp Vägverket, Carl Bildt fortsatte, tusentals vägarbetare och maskiner försvann. Göran Perssons regering gick vidare och Vägverkets stolta väghållare ersattes av Upphandlingar. Kunnigt folk ersattes med jurister och kommunikationsdirektörer. Denna gång klarade sig Emilia och Zelda och alla andra som satt fast på E22. I Sverige. 2024.
Uffe Johansson
Yngsjö
”Emilia och Zelda sitter fast i 16 timmar i bilen. I Sverige.”