Annons

Lätt att bli bedragen – svårt att få uträttat bankärenden

Angående den pågående våg av bankbedrägerier som aldrig tycks sina skulle det vara intressant att få lite mer insyn i bankernas arbete.
Bankerna • Publicerad 30 december 2023
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Lätt att bli bedragen men mycket svårt att ens få uträttat det enklaste bankärende, resonerar skribenten.
Lätt att bli bedragen men mycket svårt att ens få uträttat det enklaste bankärende, resonerar skribenten.Foto: Caisa Rasmussen / TT

Bankerna ser gärna att vi inte kommer in på deras kontor utan snarare sköter bankaffärer hemifrån. Ett rimligt krav är väl då att förse oss bankkunder med ett säkert verktyg.

Tydligen går det hur lätt som helst för en bedragare att få en äldre person att föra över hundratusentals kronor utan några spärrar. Medan det är omöjligt att lösa in ett utbetalningskort på några tusen kronor utställt till ett dödsbo, trots bouppteckning i original, körkort och fullmakt inklusive kopia på körkort från övriga dödsbodelägare. Alla papper i ordning kan man tycka men banken vägrar. Nästa exempel är om man skall lösa in ett bolån som man själv har och dessutom med sparade pengar från ett eget konto. Då får man vackert sitta och svara på frågor i 5 minuter bland annat om var pengarna en gång i tiden kommit ifrån. Man vill förhindra pengatvätt.

Annons

Med den AI-teknik som finns idag för att motverka penningtvätt finns det ingen ursäkt för bankernas underlåtenhet att med teknikens hjälp identifiera och stoppa transaktioner som kan misstänkas ske under bedragarens inflytande skriver Konsumentombudsmannen.

Hur gick det då med utbetalningen från dödsboet? Jo, bankbiträdet sa ”jag känner ju igen dig så vi kan lösa detta ändå”. Tur man inte bodde i en stad där man inte är igenkänd.

”Die dummen Schweden”

(De enfaldiga svenskarna)

Annons
Annons
Annons
Annons