Lättare att nå vårdcentralen med nytt system
Tidigare placerades en inringande patient i telefonkö. Patienten fick besked om köplats och fick sedan vänta på sin tur. Alternativt kunde patienten välja att bli uppringd, men utan ett besked om när så skulle kunna ske. Systemet skapade långa köer och en stor osäkerhet för patienten. Därutöver fanns det en begränsning i antalet köplatser vilket gjorde att kön ofta blev full, framförallt på morgonen.
Tidsbokad callback är en mer sofistikerat version av systemet. Istället för att hamna i telefonkö ombeds patienten knappa sig igenom en talsvarsslinga, och erbjuds en tid då personalen ringer upp. Skulle tiden inte passa kan man välja en annan tid. Osäkra väntetider kommer att försvinna och tillgängligheten öka.
Dessutom medför systemet bättre arbetsmiljö för personalen och goda förutsättningar att övervaka så att de bokningsbara tiderna inte tar slut. Det har därutöver potential att på systemnivå utveckla verksamheterna. Genom att producera grundlig och pålitlig data kan man skapa en bas för analys av verksamhetsmönster och återkommande utmaningar.
De som är osäkra eller oroliga för hur det fungerar kan få vägledning av personal. På vissa vårdcentraler kan man även få hjälp med att kontakta äldrevårdsmottagningen eller en distriktssköterska för att därigenom få hjälp.
Personcentrerad vård är kärnan i Allians för Skånes politik. Våra invånare ska vara trygga med att de på ett säkert och effektivt sätt kan komma i kontakt med primärvården. Med Tidsbokad Callback fortsätter vi arbetet med att erbjuda skåningarna en mer tillgänglig primärvård, på deras egna villkor.
Birte Sandberg (C)
Ordförande i primärvårdsnämnden
Caroline Hedenström (M)
1:e vice ordförande i primärvårdsnämnden