Annons

Nivån på Östra Göinge-elevernas resultat måste höjas

Daniel Jönsson Lyckestam (M), vice kommunstyrelseordförande i Östra Göinge, svarar på debattartikeln den 12 juni med rubriken ”Utan elevpeng blir det inga resurser heller”.
Elevpeng • Publicerad 16 juni 2021 • Uppdaterad 17 juni 2021
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”I över 20 års tid har skolresultaten legat på samma låga nivå i Östra Göinge. Mobiliseringen för skolan innebär att den trenden måste brytas och att kunskaperna måste öka.” (Arkivbild)
”I över 20 års tid har skolresultaten legat på samma låga nivå i Östra Göinge. Mobiliseringen för skolan innebär att den trenden måste brytas och att kunskaperna måste öka.” (Arkivbild)Foto: Henrik Montgomery/TT

Jag vill börja med att tacka för insändaren kring skolan i Östra Göinge.

I över 20 års tid har skolresultaten legat på samma låga nivå i Östra Göinge. Mobiliseringen för skolan innebär att den trenden måste brytas och att kunskaperna måste öka. Det är avgörande för kommunens långsiktiga utveckling och inte minst är det viktigt för eleverna själva på deras väg genom livet. Jag är säker på att vi alla är överens på den punkten.

Annons

Tyvärr finns det en del faktabrister i insändaren.

Först och främst är det rektor som ansvarar för att organisera sin skola och vilken sammansättning av personal som rektorn behöver. Det är ingen politisk fråga. Rektorn i fråga har istället för assistenter valt att prioritera ett tvålärarsystem, med fler utbildade lärare i klassrummet. Det ser jag som positivt för elevernas lärande.

”I Östra Göinge har vi inte några besparingskrav på skolan och skolorna får dessutom full kompensation för löne-, pris – och hyresökningar. Däremot har statliga schablonersättningar för nyanlända minskat.”

Skolorna får en elevpeng för varje elev. Elevpengen i Östra Göinge har inte sänkts utan ligger fast. Skulle eleven i fråga ha behov av ytterligare resurser kan detta ge en ökad elevpeng genom olika insatser, exempelvis via elevhälsan.

En snabb utblick till omkringliggande kommuner visar på en situation med stora besparingar. I Östra Göinge har vi inte några besparingskrav på skolan och skolorna får dessutom full kompensation för löne-, pris – och hyresökningar. Däremot har statliga schablonersättningar för nyanlända minskat, något Östra Göinge inte råder över.

Vidare har även antalet elever på vissa skolor minskat. Varje skola får betalt för det antal elever som går på skolan, ett resursfördelningssystem som de allra flesta kommuner arbetar utifrån.

Daniel Jönsson Lyckestam, politiker, (M), Östra Göinge.
Daniel Jönsson Lyckestam, politiker, (M), Östra Göinge.Foto: Mikael Persson

I artikeln hänvisar ni till lärarförbundets skolranking. Men i Östra Göinge kommun följer vi inte olika fackförbunds mätningar, vi följer Statistiska Centralbyrån (SCB). Enligt SCB ligger vi väldigt högt i resursfördelning, även med hänsyn taget till socioekonomiska förutsättningar. Däremot ligger vi väldigt lågt vad gäller skolresultat. (Källa: Kolada https://www.kolada.se/verktyg/jamforaren/?_p=jamforelse&focus=16634&tab_id=148352)

Det är lätt att hamna i en diskussion kring resurser när man diskuterar skolan, även om forskning inte ser en sådan koppling. Det är betydligt svårare att fundera över skolans innehåll och utveckla undervisningen. Men jag tror ändå att det är den vägen vi måste gå om vi på allvar vill höja resultaten. Det är i det dagliga mötet mellan lärare och elever som kunskaperna kan höjas. Här har all skolpersonal ett oerhört viktigt uppdrag.

Det är utbildade lärare i klassrummen, samhällets inställning till skolan samt personalens förväntningar på eleverna som är nyckeln till högre kunskaper. Det är vad mobiliseringen för skolan handlar om, en resa som bara börjat.

Daniel Jönsson Lyckestam, (M) vice kommunstyrelseordförande i Östra Göinge

Här saknas innehåll

Annons
Annons
Annons
Annons