Annons

Öppet brev till dig som röstar på SD

Bäste väljare av Sverigedemokraterna. Det parti som du har röstat på här i Östra Göinge förvaltar din röst väldigt dåligt.
Kommunfullmäktige • Publicerad 1 mars 2021
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Det parti som du har röstat på förvaltar din röst väldigt dåligt.”
”Det parti som du har röstat på förvaltar din röst väldigt dåligt.”Foto: Mikael Fritzon/TT

Det är ingen nyhet att du och jag inte delar uppfattning om vad som är rätt och fel. Vi har inte samma syn på vad som är viktigt i vårt liv. Vi delar heller inte synen på jämlikhet, jämställdhet mellan man och kvinna eller för den delen ens på demokrati. Du har aktivt valt ett parti med ursprung i nazismen. Redan där skiljer sig våra vägar åt rejält.

Men jag kan tycka att det är lite tråkigt, för din del, inte för min. Att din röst inte kommer till nytta som du tänkt dig. Det parti som du har röstat på här i Östra Göinge förvaltar din röst väldigt dåligt. Därför detta brev till dig.

Annons

Jag ska förklara: Av alla de vi röstar på så blir ju 31 personer invalda i vårt kommunfullmäktige, kommunens högsta beslutande organ. SD som du röstade på vid senaste valet fick sex av de platserna. Deras uppgift är att fatta beslut, komma med förslag, debattera, framföra sina åsikter. Ofta med en frejdig debatt, ibland småkul, ibland tråkig. Men ändå viktig. Det är liksom demokratins kärna.

Om jag då säger att ditt parti i fullmäktige inte gör detta, vet du om det? I så fall kanske det är okej för, om inte borde du fundera på om du väljer rätt.

Ärligt så kan jag säga att de har lagt några förslag, absolut. Men de förslag som de har lagt handlar om att göra det svårare för människor att komma in i samhället, precis alla förslag.

Inte några förslag handlar om hur vi ska få en bättre skola eller barnomsorg. Hur förbättrar vi äldreomsorgen. Var ska vi bygga nya bostäder. Hur mycket ska vi satsa på barn och ungas fritid.

Nä, enbart hur vi kan trycka ner människor.

Men.. det var kanske det valet som du gjorde... eller?

Och av någon anledning så vill inte de människor som du har valt att representera dig, vara aktiva i kommunfullmäktige, de vill inte debattera, de vill inte inte framföra sina tankar och politiska ställningstagande. Bara så att du vet.

Bästa hälsningar

Lena Dahl Wahlgren (S)