Annons

Orimliga besparingar i skolan

Måste erkänna att jag med bestörtning läste fredagens artikel (16/10) om besparingarna på skolan. Även om jag och den borgerliga ledningen inte är överens om behovet av ytterligare pengar till kommunen så trodde jag aldrig att de skulle låta det gå så här långt, skriver Vänsterpartiets gruppledare i Kristianstad Mikael Persson.
Budget • Publicerad 21 oktober 2020
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Det ställer höga krav på skolan att möta alla elever utifrån deras förutsättningar.
Det ställer höga krav på skolan att möta alla elever utifrån deras förutsättningar.Foto: Hasse Holmberg / TT

Att skolan ytterligare ett år tvingas göra kraftiga nedskärningar kommer att leda till långsiktiga problem. Problem som inte kommer att försvinna utan snarare förvärras när fler elever nekas en reell möjlighet att klara av sin skolgång. Vi vet erfarenhetsmässigt att de ungdomar som riskerar att hamna rejält snett i livet oftast är de som saknar en fullständig skolutbildning och därmed också all tro på sin egen framtid. När de ofullständiga betygen spärrar chansen till ett jobb med lön att leva på ökar lockelsen av snabba cash och ett liv utanför samhället.

”Resultatet kommer otvivelaktigt bli fler sjukskrivningar och engagerade anställda som ger upp Kristianstad och söker sig till andra arbetsplatser där de ges möjlighet att ägna sig år det de brinner för.”

Tröttkörd personal som varit med om besparing efter besparing skall nu utsättas för samma sak en gång till. Personal som efter en vår full av corona bara önskat en sak och det är att få fokusera på sina elever tvingas nu till något helt annat. Resultatet kommer otvivelaktigt bli fler sjukskrivningar och engagerade anställda som ger upp Kristianstad och söker sig till andra arbetsplatser där de ges möjlighet att ägna sig år det de brinner för.

Annons

Det som brukar kallas ansvaret för att vara en kompensatorisk skola är ju i grunden ett erkännande av att alla ungar inte har samma förutsättningar med sig när de kommer till skolan. Några har gott om plats hemma för att göra läxor, andra har inte en chans att få en lugn stund. Några har föräldrar som kan hjälpa till när de kört fast, andra är helt och fullt hänvisade till att det finns läxhjälp på skolan. Några har med sig 2-3 språk de behärskar andra har knappast något. Detta ställer stora krav på skolan att möta alla elever utifrån deras förutsättningar, något som givetvis kräver centrala resurser som kan sättas in där de verkligen behövs.

”Skall vi få till en god utveckling i skolan måste stöd finnas där tidigt för de elever som behöver det.”

För att alla elever skall klara skolan vet vi sedan länge att de som har problem behöver stöd tidigt både kring sin skolgång i allmänhet men också stöd i form av elevhälsa, kurator och studievägledare. Skall vi få till en god utveckling i skolan måste stöd finnas där tidigt för de elever som behöver det. Kommer stödet först när det verkligen börjat gå illa vet vi alla att det krävs så mycket mer och är väldigt mycket svårare att lyckas. Men förutsättningen för tidiga insatser är att det finns resurser till att ge dem, alltså precis motsatsen till det den borgerliga ledningen nu gör.

Många gånger märks problemen tidigt. Signaler finns redan i förskolan och kan om resurserna finns mötas redan då. Men en förskola som redan innevarande år drabbats av hårda nedskärningar och nu återigen betalar ett högt pris får svårt att klara detta. När lika många barn skall erbjudas verksamhet med betydligt mycket mindre pengar så är det barn med särskilda behov som hamnar i kläm.

”De absolut mest effektiva insatserna för att öka tryggheten i samhället är genom en förskola och skola med resurser att hjälpa alla barn och elever och en arbete- och välfärdsförvaltning med resurser att hjälpa familjerna.”

Menar den borgerliga ledningen allvar med att de vill öka tryggheten i samhället är det dags att de börjar lägga pengarna där de verkligen gör nytta. De absolut mest effektiva insatserna för att öka tryggheten i samhället är genom en förskola och skola med resurser att hjälpa alla barn och elever och en arbete- och välfärdsförvaltning med resurser att hjälpa familjerna. Ofta handlar det också om verksamhet som kan stödja både ungar och föräldrar såsom öppna förskolan, kostenhet och fritidshem.

Mikael Persson, Gruppledare Vänsterpartiet

Annons
Annons
Annons
Annons