Annons

Reklam ingen garanti för bra tv

Lördagen 16/3 fanns en insändare av Mikael Rosengren, som sågat SVT jäms med fotknölarna.
Television • Publicerad 20 mars 2024
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Hotell Romantik, populärt och reklamfritt i SVT.
Hotell Romantik, populärt och reklamfritt i SVT.Foto: Janne Danielsson /SVT

De så kallat fria kanalerna omfattar SVT1, SVT2 och på kanal 98 delar SVT 24 och Barnkanalen på utrymmet. PÅ kanal 99 hittar man Kunskapskanalen. TV4 finns som bekant på kanal 4. Om man tittar på kanal 27 hittar man BBC news, ett väldigt bra och informativt program. Visst det finns repriser i SVT, i regel är det sändningar som gått på kvällstid och nu går på dagtid. Tittar man på utbudet samma dag som herr Rosengren hade sin insändare så är det väl så taskigt med repriser på reklamkanalerna, som på SVT. TV3 har 4 repriser, sedan täcks resten upp med gamla filmer. Ingen egen produktion. TV4 ståtar med 6 repriser. Och på femman är det repriser hela dygnet, förutom en film mellan 8.45 till 11.00. Verkar funka dåligt med reklam. Stoppar inte repriser tydligen. En fördel är att långfilmerna blir extra långa. Tack vare reklamavbrotten blir dom cirka 30 minuter längre, ibland mer. Sedan verkar herr Rosengren ha lite märklig syn på reklam. Verkar tro att den är självfinansierad. Köper man en Norrlands Guld, Linas Matkasse, Volvo EX30 och så vidare får vi nog betala för reklamen. Vad summan är lär vi inte få reda på. Konsumenten får alltid betala, vare sig det är TV eller kaffe eller sprit.

Kay Lönnqvist

”Tack vare reklamavbrotten blir dom cirka 30 minuter längre”
Annons
Annons
Annons
Annons