Tidig julotta i krämarnas skugga – Budskapet försvinner
Samtliga med en och samma avsikt, att för egen vinnings skull, roffa åt sig mesta möjliga av våra begränsade tillgångar.
Ett ljus i ovanstående dystra mörker, dök dock nyligen upp i brevlådan, Örkeneds kyrkoblad. I härvarande blad kan vi läsa att julottan jämväl i år kommer att avhållas juldagsmorgonen traditionsenligt 06 00, allt i enlighet med den icke längre gällande kyrkolagen från 1686.
Åtskilligt var bättre förr. En eloge till de beslutande i Örkeneds församling, som numera inte längre faller för den morgontröttes vilja, och förlägger julottan till en senare tidpunkt. Otta betyder ju också tidig morgon, vilket bör respekteras. Vissa församlingar har till och med helt bytt ut julottan mot en midnatts- eller julnattsmässa kvällen före. Denna mässa härstammar ursprungligen från den Romersk-Katolska kyrkan. Att på detta sätt helt ersätta julottan med en sen kvällsaktivitet kan av flera skäl starkt ifrågasättas. Mottagligheten för budskapet är inte sällan starkt nedsatt, och ibland för vissa till och med ersatt av viss slummer, på grund av tidigare intag av julens glögg och övriga destillerade drycker. Noteras bör också att i Rättviks och Älmeboda kyrkor firas fortfarande julottan redan 04 00 juldagsmorgon, allt enligt gammal tradition.
Och till en mera världslig sak, som alltmer tränger sig på oss, och tenderar att dölja och förringa julens verkliga budskap. Krämarnas köptempel, med däri inbyggd girighet. Genom att börja spela julmusik och plocka fram tomtar och en massa onödigt krims-krams, så snart man fått undan sommarmöblerna, söker man listigt tömma våra plånböcker, med en intensitet fullt i klass med vårt andra ekonomiska gissel, bankerna, som tacksamt och med råge och ökad egen vinst vältrar över Riksbankens räntehöjningar på kunderna. Och krämarnas uppfinningsrikedom är som vanligt oändlig. Gärna tar man också till sig alla vansinnigheter som kommer utifrån, och som kan berika den egna vinsten, typ Haloween, Black Week, Black Friday, Cyber Monday med mera. Denna uppfinningsrikedom, på vår bekostnad, stöter vi till och med på då vi uppsöker Systembolaget, för att inhandla årets julglögg.
Genom att å etiketten illustrera en glögg-eller vinflaska med en mer eller mindre välkänd så kallad kändis, oaktat fack, kan man höja priset med några tior utöver vad innehållet motiverar. Att i en tid med lågkonjunktur, höga räntor och tilltagande arbetslöshet falla för dessa Mammons tjänare är både dumt och onödigt, sett i ett något längre perspektiv. Det kommer ju förhoppningsvis också en tid efter jul.
Därför, låtom oss icke falla för Mammons jordiska tjänare, utan istället måttligt förbereda julefriden, och med en icke helt tömd plånbok bevista en tidig julotta
Olle Nilsson
Opolitisk sanningssägare