Vilka småpengar vill Bromölla spara in på kontaktpersoner?
Vad sysslar Bromölla kommun med?
Socialtjänsten jobbar för fullt med att ta bort kontaktpersoner till en medmänniska, kanske i många fall den enda riktiga vän dom har. I flera fall har dessa personer haft sin kontaktperson i både 10 och 20 år ibland.
Nu plockas dom bort en efter en.
Då ska man enligt socialtjänsten överklaga till förvaltningsrätten och det kan ta upp till tre månader att få svar därifrån.
Efter detta kan man ansöka om kontaktperson igen, hos samma handläggare som tidigare, som då naturligtvis oftast säger nej igen, och så kan man hålla på...
”Dessutom sägs kontaktpersoner upp direkt, fast att det hos socialtjänsten finns underskrivet avtal med uppsägningstid på en månad.”
Men hur mår dessa stackars människor som behöver sin kontaktperson? Jo, givetvis mycket dåligt – ledsna, besvikna, oroliga och deprimerade. Detta utöver ofta olika sorters handikapp och funktionsnedsättningar.
Man förstår ju också att dom måste ta hjälp, kanske av sin kontaktperson för att kunna överklaga dessa beslut som tas.
Dessutom sägs kontaktpersoner upp direkt, fast att det hos socialtjänsten finns underskrivet avtal med uppsägningstid på en månad.
Vilka hål i kommunens budget ska dessa små arvodespengar fylla? Istället för att låta dessa kontaktpersoner som finns, göra sin stora insats för en medmänniska. Hoppas att politiker och ni som ansvarar för att Bromölla kommun sköts på ett bra sätt vaknar snart!
Carina Jönsson