Annons

Läsare: ”Systemet är fel när en pensionär inte har råd att bo själv”

Höjda hyror och icke-fungerande sopsortering. Hyresgäster från både Kristianstad och Knislinge har synpunkter i dagens spalt.
Jourhavande reporter • Publicerad 19 december 2019
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Tommy Svensson

Kritiken mot ABK:s hyreshöjningar som togs upp i gårdagens spalt fortsätter. Två hyresgäster har läst Leifs inspel och håller med. En av hyresgästerna har bott i sin lägenhet på Österäng i knappt fyra år och har på den tiden fått en hyreshöjning på totalt 420 kronor.

– Jag tycker det är oförskämt att höja hyran på det viset. Nu höjer de med 150 kronor igen. Förr i tiden hade lägenheter som var samma standard och kvadrat samma pris, nu kan två grannar ha helt olika hyra, säger hon.

Annons

ABK:s kommunikationschef Jonas Rosenberg svarade i gårdagens spalt att bolaget i överenskommelse med Hyresgästföreningen av rättviseskäl höjer hyror för lägenheter som under många år haft för låg hyra utifrån standard, läge och skick. Men det ger hyresgästen på Österäng inte mycket för. Hon riktar också kritik mot pensionssystemet i Sverige.

– Systemet är fel när en pensionär inte har råd att bo själv. Man har jobbat i hela sitt liv och skött sig. Man blir ledsen och arg, säger hon.

Även Maria, som bor i seniorlägenhet i Finlandshusen är missnöjd med höjningen på 150 kronor.

– Alla pensionärer har inte råd med den höjningen. ABK:s vd Henrik Strand har en månadsinkomst som jag har pension om året. Det är alldeles på tok att de höjer så mycket för gamla pensionärer, säger Maria.

Kommunikationschef Jonas Rosenberg på ABK svarar:

”Hyrorna för alla lägenheter sätts efter förhandling med Hyresgästföreningen. Vi har förståelse för att hyresgäster som fått 150 kronor mer i hyra kan tycka att det är en hög höjning, men nivån beror på att de under många år haft en lägre hyra.”

En Knislingebo ringer in om Göingehems sopsorteringssystem. Det hjälper knappast att höja hyrorna för att komma åt problemet, menar hyresgästen.

– Det påstås att det handlar om felsortering, men det är fel ord, det är snarare: ”jag struntar i att sortera.” Det har faktiskt blivit värre på senaste veckan. Det är helt kaos, säger hon.

Hilda ÄrlemyrSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons