Annons

Nystarta arbetet med tåglinje på diagonalen

I januari skall regeringen inleda samtal med oppositionen om finansieringen av höghastighetsbanorna. Jag hoppas att det projektet inte blir av. Det kommer att leda till stora ingrepp i naturen och produktion av enorma mängder stål och betong, som ger oss en ny, stor klimatskuld.
Kollektivtrafik • Publicerad 2 januari 2020
Detta är en insändare i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Diagonalen sparar in femton till tjugo minuters restid.
Diagonalen sparar in femton till tjugo minuters restid.Foto: Bosse Nilsson

Även Diagonalen, järnvägen mellan Kristianstad och Lund, kommer att innebära ingrepp i naturen och tillskott av klimatgaser i atmosfären. Det är viktigt att väga det goda mot det onda och inte fatta oöverlagda beslut.

Dåvarande Banverket gjorde en förstudie 2004 med tre olika alternativ till sträckning och kom fram till att banan skulle kosta mellan 1,4 och 3,2 miljarder, i 2005 års kostnadsläge. Banverket bedömde då att den inte var samhällsekonomiskt lönsam. Dock kom det nyligen en rapport från Trafikverket som visar att det är fullt på spåren överallt i landet. Tågresandet och därmed nyttan av Diagonalen har ökat sedan Banverkets förstudie, och behovet av nya spår har blivit akut.

”Fortfarande måste alla tågresenärer från Kristianstad, Bromölla och Blekinge som vill till Lund, Malmö och Köpenhamn, åka en omväg på tre mil till Hässleholm innan resan äntligen kan gå åt rätt håll”
Annons

Kapaciteten på den enkelspåriga järnvägen mellan Kristianstad och Hässleholm är otillräcklig, förseningarna många och fortfarande måste alla tågresenärer från Kristianstad, Bromölla och Blekinge som vill till Lund, Malmö och Köpenhamn, åka en omväg på tre mil till Hässleholm innan resan äntligen kan gå åt rätt håll.

Diagonalen sparar in femton till tjugo minuters restid. Bansträckningen kan bli en intressant diskussionspunkt. Hörby är en självklar station, men även Tollarp kan bli aktuellt. Dessutom tänker jag att Everöds flygplats skulle bygga en ny ankomsthall rakt ovanför banan, ungefär som på Kastrup. Flyget kommer inte att läggas ner av klimatskäl, trots att det har fått så mycket kritik för sin miljöpåverkan.

”Jag tror att elflygplan kommer att lyfta från Everöd långt innan Diagonalen är byggd. Elflyg är perfekt för mellandistansresor, och därmed minskar behovet av höghastighetsbanor kraftigt.”

Flyget håller nämligen på att genomgå en extremt snabb utveckling, där eldrivna flygplan kommer i drift mycket snart. Med ny batteriteknik och solceller kommer flygets klimatpåverkan att minska radikalt. I dagarna har den första flygningen med ett kommersiellt elflygplan genomförts i Canada. I Norge planeras för en kommersiell flyglinje med elflygplan mellan Bergen och Stavanger redan 2023. Jag tror att elflygplan kommer att lyfta från Everöd långt innan Diagonalen är byggd. Elflyg är perfekt för mellandistansresor, och därmed minskar behovet av höghastighetsbanor kraftigt.

De mindre eldrivna planen är tystare, och billigare i underhåll och drift. När klimat- och miljöproblematiken kring flygandet bortfaller, behöver ingen känna av flygskam längre.

Kristianstads kommun bör därför ta initiativ för en nystart av projekt Diagonalen.

”Banan minskar också sårbarheten i det skånska järnvägsnätet. Idag kan ett elfel i Hässleholm lamslå tågtrafiken i hela Skåne.”

Det är fullt på spåren i Skåne. Diagonalen blir en avlastning, inte bara för persontrafiken utan också för godstrafiken. Banan minskar också sårbarheten i det skånska järnvägsnätet. Idag kan ett elfel i Hässleholm lamslå tågtrafiken i hela Skåne. Det finns en stor samhällsnytta och på sikt en klimatnytta med denna bana.

Uppgiften är att bygga om samhället, inte avveckla det. I en avvägning mellan det onda och det goda blir min slutsats att Diagonalen bör byggas.

Bo Thunell

Röetvedsbo

Annons
Annons
Annons
Annons