GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Konstnär med starkt engagemang

Familj • Publicerad 15 december 2006
1952. Åhus kyrka. Illustration: Andreas Björkman
1952. Åhus kyrka. Illustration: Andreas Björkman
Foto: 
1972. Missionsgatan/Andreas Björkmans gata. Illustration: Andreas Björkman
1972. Missionsgatan/Andreas Björkmans gata. Illustration: Andreas Björkman
Foto: 

Åhuskonstnären Andreas Björkman, som gick bort den 10 december 1989, skulle i dag ha fyllt 100 år.

Han var född den gamla prästgården i Kviinge. Efter studentexamen i Kristianstad valde han den konstnärliga banan. För att lära sig yrket från grunden började han med att studera dekorationsmålning och genomgick Filip Månssons målarskola i Stockholm.

Därefter vidtog studier vid Konstakademien, med lärare som Otte Sköld, Olle Hjortzberg och Isaac Grünewald. Efter några år av resor till främst Grekland, Italien och Frankrike gifte han sig och bosatte sig i Stockholm, där han bland annat försörjde sig som den legendariske hjärnkirurgen Herbert Olivecronas "operationstecknare".

1942 tog han steget att flytta hem till Skåne och valet föll på det natursköna Åhus, dit han en gång som ung pojke kommit seglande på sin morbrors båt.

Han tog från början livligt del i ortens och regionens liv och blev en stark lokalpatriot. På 1950-talet, när det blev aktuellt att "inkorporera" Åhus köping med Kristianstad, föreslog han att den nya kommunen skulle heta Åhus, efter den medeltida staden. Han komponerade affischer till Åhusutställningen och till Barnens Dagsfesten i Kristianstad 1946 och deltog på olika sätt i arrangemangen kring firandet av "Åhus 800 år", 1949. Han engagerade sig sedan alltmer i frågor som gällde vården av medeltidsstaden Åhus med dess många byggnadsminnesmärken. 1953 bildades S:ta Annas Gille, vars ordförande han blev under ett kvarts sekel. Under denna tid var han även "riksantikvariens ombud".

Som konstnär ägnade sig Andreas Björkman gärna åt porträttmåleri med fångades också av den vackra kustnaturen och av det vardagliga livet i det gamla Åhus, som nu till stora delar försvunnit, med torghandel, tobaksodling, sjöfart och fiske. Så småningom kom de större uppdragen.

Han anlitades bland annat för att utsmycka Åhus högstadieskola och bibliotek med al fresco-målningar och mosaiker. En dragning till det kubistiska och till det non-figurativa kom till uttryck i freskerna för Kristianstads badhus och Landstingshuset.

Han utvecklade ett särskilt intresse för kyrklig konst, särskilt senmedeltida kalkmålningar i Skåne och Danmark, och var under en följd av år ordförande i kyrkobrödrakåren. 1982 belönades han med Kristianstads kommuns kulturpris, som delades ut vid stadens 350 årsfirande, i maj 1979. Andreas Björkman ledde kurser i målning och kroki och var en uppskattad lärare i teckning vid stadens skolor.

Han hade också ett utvecklat botaniskt intresse. I hans trädgård fanns mängder av välskötta plantor av alla slag, äpplen, päron, vindruvor, persikor, rosor och ett ståtligt valnötsträd.

Förutom blommor, fåglar och insekter målade han ständigt på nytt korsvirkeshusen och gränderna i byn och nedåt Österlen, liksom han strävade efter att fånga de spröda ängslandskapens, strändernas och Hanöbuktens skiftande stämningar.

Efter hans bortgång hedrade kommunen på goda grannars initiativ hans minne genom att döpa om den gamla Missionsgatan, där han hade sin villa och vars speciella karaktär han månade om, till Andreas Björkmans gata.

Barnen

Sven Björkman

Bodil Kronvall

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.