Annons
Feature

En explosiv Explorer

För amerikanerna har det svarta guldet alltid varit heligt - men nu är risken stor att en och annan Texasbo kommer att sätta morgonkaffet i vrångstrupen. I landet där storleken fortfarande har betydelse och antalet cylindrar spelar en avgörande roll inför bilvalet har Ford valt att rulla mot strömmen. Ford Explorer lanseras nu som laddhybrid. Frågan är om den sjusitsiga bjässen kan gjuta olja på vågorna?
Motor • Publicerad 10 december 2020

Ford Explorer har funnits med i jänkarnas modellprogram sedan urminnes tider och är USA:s mest sålda suv. Den senaste generationen är med sina dryga fem meter i längd och två meter i bredd en rullande hangar. Här finns utrymmen för en sjumannadelegation och ett bagage-utrymme som sväljer det mesta. Ford påstår att monstertrucken har en soppaförbrukning på 0,31 liter milen. Fake news? Vi har provkört för att få svar på frågan.

Få bilar på marknaden erbjuder så generösa utrymmen som just Explorer och jänkaren har sju rejäla sittplatser fördelade på tre sätesrader. Såväl den andra som tredje kan dessutom fällas med en enkel knapptryckning och vips får du en lastbil med plats för 2274 liter. Det märks att det här är en tvättäkta jänkare och mycket riktigt byggs suven hos Ford i Chicago. Här förser man Explorer med teknik av senaste snitt och majoriteten av bilens funktioner kan styras via en 10,1-tum stor pekskärm. Det är lätt att trivas i förarmiljön och vill du spela amerikansk countrymusik på hög volym så finns en Bang & Olufsen-anläggning med hela fjorton högtalare på 980 Watt.

Tekniska data för Ford Explorer 3,0 PHEV ST-Line

Motor: V6 bensin med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Max effekt 363 hk vid 5 750 varv/min. Max vridmoment 555 Nm vid 3 500 varv/min. Elmotor: 102 hk, 300 Nm. Totaleffekt 457 hk. Totalvrid 825 Nm. Batteri: Litiumjon på 13,6 kWh. Räckvidd på el 42 km (WLTP). Kraftöverföring: Motorer fram, fyrhjulsdrift. 10-växlad automatlåda. Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänkar. Bak: multilänkaxel. Styrning: Elservo. Vändcirkel 12,6 meter. Bromsar: Skivor runt om. ABS. Antispinn/sladd. Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 303, längd 506, bredd 211, höjd 178. Tjänstevikt 2 466. Bränsletank 68 liter. Prestanda: Toppfart 230 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,0 sek. Förbrukning/Miljö: 3,1 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 71 g/km (WLTP). Pris: 820 900 kronor. Plus - Massiva utrymmen för sju Hög standardutrustningHyfsat snål laddhybrid Prestandan Ingen miljöbonus (men heller ingen malus) Prislappen

Ford explorer
Ford explorer
Annons

Att ratta Explorer PHEV är en mäktig känsla och kan närmast jämföras med att vara befälhavare på Air Force One.

Man sitter högt upp, har suverän kontroll över den omgivande trafiken och här bevisas regeln att störst rullar först. Bensinsexan på 363 hästkrafter arbetar tillsammans med en elmotor på 102, vilket ger en systemeffekt på 457 hästar. Därmed accelererar den 2466 kilo tunga jänkaren till hundra km/h på imponerande sex sekunder samtidigt som man ska ta sig 4,2 mil på ren eldrift.

Hur det är med bränsleförbrukningen? Tja, man ska faktiskt komma ner i 0,31 liter milen med fulladdat batteri men när enbart bensinmotorn jobbar så höjs siffran till 0,84. Nu är det ändå riktigt imponerande med tanke på vikten. I staterna känns allt större, pampigare och vräkigare – något som även gäller prislappen på 820 900 kronor. Å andra sidan byter man bort lite av det svarta guldet mot grönare skogar.

bild 1/3
Ford explorer
Ford explorer
Ford explorer

Text: Jenny Nilsson och Willy Priske / CNP AB

Foto: CNP AB

Willy Priske och Jenny Nilsson / © CNP AB
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons