En grönare världsmästare
Ska man försvara en världsmästartitel så måste man vara på hugget och det vet Honda. CR-V har varit något av en ”underdog” i fighten om miljöbilskunderna, men nu steppar den upp i ringen med slagkraftiga attribut som hybriddrift och lägre förbrukning som främsta meriter. Frågan är om världsmästaren kommer att väga tungt vid ditt nästa suvköp?
Honda poängterar att nya CR-V är baserad på det mest sofistikerade chassi som någonsin konstruerats. En relativt onödig upplysning eftersom ingen biltillverkare oss veterligt någonsin har lanserat en bil med ett sämre chassi än hos föregångaren. Men vi förstår att Honda tar i från tårna när det gäller att lyfta fram förbättringarna hos hybriden.
Bilen är verkligen ny från topp till tå med bättre utrymmen, styvare kaross, högre säkerhet, rappare styrning och härligare komfort. Det sistnämnda innefattar ett system för att ta hand om oönskat ljud i kupén där två mikrofoner övervakar lågfrekvent ljud från drivlinan och dämpar detta genom att sända ut ett ”omvänt” ljud. Åkkomforten har förbättrats med sofistikerade metoder som hydrauliska fjädringsbussningar.
Med över tio miljoner sålda exemplar i bagaget så rullar vi ut på de spanska vägarna. Testbilen är en renodlad hybrid och inte en laddhybrid som kan anslutas till ett vanligt eluttag. Bensinfyran på 145 hästkrafter samsas med två elmotorer och vips blir den totala systemeffekten 184 hästar. Därmed kan man ta sig två kilometer på ren eldrift och den relativt snåla sträckan beror i sin tur på att batteriet är på blott 1 kWh.
Hybridens stora fördel ligger alltså i soppaförbrukningen som hamnar på 0,55 liter milen. För 371 900 kronor får du en slagkraftig japan som inkluderar fyrhjulsdrift och nöjer du dig med tvåhjulsdrift så hamnar priset på 325 900. Honda CR-V Hybrid kliver upp i ringen och är redo att försvara sin världsmästartitel.(CNP)
Willy Priske och Jenny Nilsson