Annons
Nyheter

ABK – Sveriges sämsta hyresvärd?

Nyheter • Publicerad 31 juli 2008
ABK:s logga. ARKIV: WILLY ALM
ABK:s logga. ARKIV: WILLY ALMFoto: 

ººI två år har jag och min fru nu bott på Österäng och hyrt av ABK. Har hört rykten om att de har blivit framröstade till en av Sveriges bästa hyresvärd. Detta hoppas jag är år och dagar sedan för det är de mest snålaste och långsammast vi någonsin har hyrt av. Den ena tvättmaskinen här har varit sönder över 20 gånger de två senaste åren och inte har de bytt ut den utan varje gång de lagar den har den typ hållt några veckor.

Rapporterade att en granne slagit sönder en nöddörr här i februari månad. Fortfarande har inget gjorts trots att jag rapporterade igen i juni månad. Somrarna här är olidliga, uppemot 35 grader varmt i lägenheten medans det på vintrarna är temperaturer ner mot 16 grader. ABK förklarar detta med att det är så elementen är inställda. Nu har vi tröttnat och sagt upp lägenheten. Vill ge ett varningens ord för denna oerhört usla hyresvärd. Tänk efter några gånger innan ni flyttar till deras lägenheter.

Annons

Svar: Här är hyresgästerna mer nöjda än någon annanstans. Våren 2006 genomförde ABK en enkätundersökning bland alla nästan 9 000 hyresgäster. Tillförlitligheten var hög då det kom in svar från 6 365 hushåll vilket motsvarar 74 procent. Mätningarna gav resultat i form av ett NBI, Nöjd Boende Index. I ett index på en skala mellan 0 och 100 är 60 bra och 70 mycket bra. ABK fick 73. Inget bostadsföretag liknande ABK har förr eller senare fått ett bättre resultat.

Den viktigaste delen av NBI är är fastighetsägarbetyget. Det visar hur hyresgästerna upplever själva boendet, personalens bemötande, hyresgästernas möjlighet att leva miljöriktigt, hur rent och snyggt det är i allmänna utrymmen, och inte minst vilken möjlighet till inflytande över det egna boendet man har.

Alltså delar som ABK i högsta grad kan påverka själva. Genom att detta betyg blev mycket högt så gav det totalbetyget – Sverigebäst.

På Österäng går inte tvättmaskiner sönder mer än på andra ställen. När det händer så är det ofta på grund av att tvätten innehåller mynt, kontokort eller spikar. Den allra vanligaste felkällan är bygelbehåer. I den aktuella tvättstugan har tvättmaskiner dessutom varit utsatta för sabotage.

Det vi kan göra, och också hela tiden har gjort, är att reparera maskinerna. Vi byter inte ut i övrigt fullt fungerade maskiner. Den aktuella nöddörren har vårt snickeri tagit hand om.

Att det är varmt i lägenheterna har i första hand med de stora glaspartierna att göra. Elementen styrs av utetemperaturen och är normalt helt avstängda på sommaren. Soliga dagar så blir det varmt i lägenheter med stora fönsterytor och eftersom vi inte har någon central kylanläggning installerad någonstans så är det svårt för oss att göra något åt problemet.

Vill man själv åtgärda det så finns det små flyttbara kylaggregat som man kan styra över själv. En del hyresgäster som bor i varma solutsatta lägenheter har valt denna lösning.

Clabbe DahlqvistKrister Hjelminformations- och marknadschef, ABK
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons