Annons
Nyheter

Genuspedagogik hjälper inte pojkarna

Alltfler undersökningar visar, att pojkar får betydligt sämre resultat i skolan än flickor. Flumskolans lågt ställda krav verkar drabba pojkar i synnerhet.
Nyheter • Publicerad 28 juli 2008
Pojkar är sämre än flickor i skolan. Arkiv: ScanpixFoto: 

Föräldrarnas utbildningsnivå har i ett antal studier visat sig vara helt avgörande för den enskildes val av utbildning och yrke. Föräldrarnas utbildningsbakgrund spelar mycket större roll för mäns utbildningsval än för kvinnors. Mot denna bakgrund är pojkarnas dåliga betyg än mer bekymmersamt. Pojkarnas valmöjligheter i livet reduceras genom deras usla studieresultat.

Genuspedagogikenhar presenterats som en metod som kan vända den negativa trenden för pojkar.

Annons

Varför har vi moderater sagt nej till genuspedagogik? Ett viktigt skäl till detta är ideologiskt. Genuspedagogiken innefattar en människosyn som tar utgångspunkt i vänsterns radikalfeminism.

Patriarkala struktureroch genussystem är kollektivistiska begrepp som inte stämmer överens med den liberala individualism som utmärker moderaterna. Vi vill inte ha en ideologibaserad undervisning.

Ett annat skäl till attvi ställer oss tveksamma till genuspedagogik är att den utgår från en sociologisk beskrivning av människan som inte finner stöd inom naturvetenskapen. Det råder oenighet inom vetenskapen vad kön är. Moderaterna ska inte ta ställning i denna akademiska strid. Genuspedagogik riskerar dessutom att missgynna ämnesundervisningen.

Pojkarnas resultat iskolan ska höjas genom att vi höjer kvaliteten generellt. Vi har under mandatperioden tagit viktiga steg för att göra upp med en skola i kris. Genom en helt ny gymnasieskola, vassare skolinspektion, en bättre lärarutbildning, nya och tydligare mål i skolan, pedagogik i förskolan, skriftliga omdömen, ny betygsskala och lärarlyftet kommer vi att återupprätta kvaliteten i svensk skola. Höjd kvalitet på undervisningen leder både till att pojkarna lyckas bättre och att den sociala snedrekryteringen minskar.

Margareta Pålsson, m, riksdagsledamot från Åstorp skolpolitisk talesman
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons