Genuspedagogik hjälper inte pojkarna
Föräldrarnas utbildningsnivå har i ett antal studier visat sig vara helt avgörande för den enskildes val av utbildning och yrke. Föräldrarnas utbildningsbakgrund spelar mycket större roll för mäns utbildningsval än för kvinnors. Mot denna bakgrund är pojkarnas dåliga betyg än mer bekymmersamt. Pojkarnas valmöjligheter i livet reduceras genom deras usla studieresultat.
Genuspedagogikenhar presenterats som en metod som kan vända den negativa trenden för pojkar.
Varför har vi moderater sagt nej till genuspedagogik? Ett viktigt skäl till detta är ideologiskt. Genuspedagogiken innefattar en människosyn som tar utgångspunkt i vänsterns radikalfeminism.
Patriarkala struktureroch genussystem är kollektivistiska begrepp som inte stämmer överens med den liberala individualism som utmärker moderaterna. Vi vill inte ha en ideologibaserad undervisning.
Ett annat skäl till attvi ställer oss tveksamma till genuspedagogik är att den utgår från en sociologisk beskrivning av människan som inte finner stöd inom naturvetenskapen. Det råder oenighet inom vetenskapen vad kön är. Moderaterna ska inte ta ställning i denna akademiska strid. Genuspedagogik riskerar dessutom att missgynna ämnesundervisningen.
Pojkarnas resultat iskolan ska höjas genom att vi höjer kvaliteten generellt. Vi har under mandatperioden tagit viktiga steg för att göra upp med en skola i kris. Genom en helt ny gymnasieskola, vassare skolinspektion, en bättre lärarutbildning, nya och tydligare mål i skolan, pedagogik i förskolan, skriftliga omdömen, ny betygsskala och lärarlyftet kommer vi att återupprätta kvaliteten i svensk skola. Höjd kvalitet på undervisningen leder både till att pojkarna lyckas bättre och att den sociala snedrekryteringen minskar.