Annons
Nyheter

Stängd flygplats pinsam

Antingen får man satsa fullt ut på Kristianstads Airport eller lägga ned helt, anser Kent Roos. Stängd flygplats pinsamt
Nyheter • Publicerad 24 augusti 2009

Pinsamt med stängd flygplats, menar krönikören Henric Borgström.

ESS kan rädda flygplatsen, anser kommunalrådet Bengt Gustafsson.

Annons

Nordic Aero läggs ned. Ytterligare personal på flygplatsen sägs upp.

Jag hade tänkt att inte mer lägga mig i resonemanget kring Kristianstad Airport, men kan inte låta bli när man tar del av ovanstående påståenden.

En stängd flygplatstre veckor i juli är pinsamt för en stor kommun och regionalt centrum som Kristianstad påstår sig vara. Skyways styr och ställer – det finns ingen konkurrens. Andra flygbolag håller sig borta – inte konstigt med tanke de senaste årens turbulens.

Antalet passagerare 2008 var knappt 59 000 – som till exempel Arvidsjaur. Kapaciteten i Kristianstad är dock tio gånger större.

Förhållandena var annorlunda på 1990-talet, då det fanns flyglinjer både till Litauen och London samt flera charterflyg. Malmö Aviation och City Airlines trafikerade Bromma under en kortare period men lämnade Kristianstad av olika skäl. Likaså försvann Ryanair till Malmö.

I dag sitter kommunen med en förlustbringande flygplats, och underskottet var i fjol drygt 10 miljoner. Skyways trafikerar Stockholm ensamt med tre avgångar per dag måndag-lördag, och med betydligt högre flygpriser än närmaste konkurrenter i Ängelholm, Ronneby och Malmö. Mindre flygplatser är en dålig affär och nu har Luftfartsverket flaggat för utförsälj-ning av minst sex olönsamma flygplatser.

KommunalrådetGustafsson tror att tillkomsten av ESS i Lund skall rädda Kristianstad Air-port. Visst skall man vara framsynt, men det lär dröja minst tio år innan ESS blir verklighet. Händer det inget annat radikalt innan dess, lär flygplatsen trots politikernas inställning vara en saga blott.

Infrastrukturen har stor betydelse, men det vore mycket bättre om kommunen fokuserade sig på E22 och dess utbyggnad.

VD Timothy Ayres föreföll förvånad över ESS och att det finns framtida kapacitetsproblem på Kastrup. Han vill fortsätta det arbete, som är påbörjat.

Vad har man påbörjat? Har förhandlingarna med Skyways och City Airlines tagit all kraft och tid? Inga projekt eller idéer har presenterats utan nyheter är gratis parkering och ny hemsida.

Annons

I finanskrisensspår kan det tyckas vara omöjligt att locka hit nya flygbolag, men under 2000-talet har sju regionala flygbolag bildats. Samtliga bolag startade av lokala entreprenörer till-sammans med Sverigeflyg Holding AB. De trafikerar bland annat Bromma till betydligt lägre pris än Skyways till Arlanda. Skulle inte det vara något för nordöstra Skåne, Simrishamn och Tomelilla att satsa på?

Flysmåland har för andra året flugit mellan Växjö-Visby och haft en passagerarökning med 40 procent. Man har varit ensam om att flyga på Bromma och har även en populär linje Växjö–Berlin.

Tänk om Kristianstad Airport kunde presentera något liknande. Nedläggningen av Nordic Aero och uppsägning av dess personal minskar kostnaderna, men är det klokt att kasta bort all erfarenhet som denna personal besitter om man nu säger sig ha nya planer och ska gå på offensiven.

Styrelsen med dessvd och Sten Hermansson i spetsen borde göra ett studiebesök till Växjö. Här finns två bolag: Växjö Flygplats AB med enbart politiker i styrelsen, representerande ägarna, samt VXO-Småland Airport AB – ett marknads- och utvecklingsbolag för flygplatsen och intressenter i regionen.

Detta bolag består av sakkunniga personer med kompetens inom olika områden . Något måste hända med Kristianstad Airport. Satsa fullt ut med nya djärva idéer eller lägg ned verksamheten.

Kent Roos, Kristianstad
Kent Roos
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons