Annons
Nyheter

Svårt att kunna lita på SJ längre

Nyheter • Publicerad 6 december 2002

Min son åkte mellan Kristianstad och Kastrup. Han hade giltig biljett. I Malmö stannade tåget. Han liksom andra passagerare uppmanades att ta nästa tåg till Kastrup. Detta innebar att han missade snälltåget mellan Köpenhamn och Jylland där han arbetar. Han fick åka med nästa tåg på denna sträcka. Mitt på sträckan vaknade han av att fyra orangeklädda personer pratade i en eljest tom vagn. Vid förfrågan hade danskarna fått problem med spåret och hade lastat över passagerarna på bussar. I sista minuten kastade han sig av tåget och in i en av bussarna. Transport till ett annat tåg som gick till Holstebro på Jylland. Väl framme fick han ta taxi till Lemvig. Denna kostade lika mycket som biljetten från Köpenhamn. Han var hemma efter midnatt och skulle kl 07.00 åka med affärsflyg för sitt företags räkning med minimal sömn i bagaget. Nästa episod inträffade några veckor senare. Min fru och yngsta dotter skulle på semester till Spanien. Flyget avgick från Kastrup. De beställde tågbiljetter i Kristianstad, tur och retur Kastrup lufthavn. När de kom till Malmö Central, upplystes de och andra passagerare om, att de fick ta nästa tåg till Danmark. När de anlände Kastrup fick de veta att flyget var försenat till Malaga som var deras resmål. Alltså hann de med. Detta var ej tågbolagets förtjänst. Nu undrar jag: Kan reseansvariga uppträda så mot sina kunder, det vill säga passagerarna? Förr i världen kunde man lita på gamla SJ. Vet man inte vilka konsekvenser deras handlingssätt kan få för passagerarna? Alla resenärer är icke hemmafruar, pensionärer, arbetslösa eller studenter. Sture Hansson

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons