Annons
Nyheter

Tack för stödet Kent!

Ingen vd blir populär genom personalminskning, kostnadsjakt och sänkta priser. Det skriver Tim Ayris, vd för Kristianstad Airport AB, i en replik till Kent Roos och Henric Borgström.
Nyheter • Publicerad 26 augusti 2009

Kent Roos och jag har aldrig träffats, trots det fäller han in sin artikel i Kristianstadsbladet – den senaste (24/8) som ett svar på en krönika av Henric Borgström nyligen – en rad väldigt kritiska kommentarer om min person.

Vi har heller aldrig diskuterat de idéer jag har för utvecklandet av trafiken vid Kristianstads flygplats. Ytterligare ett ämne, alltså, som han inte vet något om – men ändå har åsikter kring.

Annons

Dock har han rätt i att marknadsföringen och utvecklandet av en regional flygplats sköts bäst i samarbete med den privata sektorn som del av den regionala ekonomiska utvecklingsplanen. Detta har med all önskvärd tydlighet bevisats av många flygplatser. En sådan taktik stämmer också väl överens med EU:s lagar för statligt stöd och är exakt den strategi som flygplatsbolaget följer.

Förlikning i rättsprocesserna mot Skyways och City Airlines var nödvändigt för att kunna uppnå vad Kent Roos föreslår – medverkan från den privata sektorn. Tack för ditt stöd, Kent.

Ingen verkställande direktör blir någonsin populär genom att följa en strategi som innebär minskning av personal, jakt på kostnader och sänkta priser.

Vi har avslutat icke-kommersiella kontrakt och identifierat andra, inklusive ett kontrakt som innebar att flygplatsen fick köpa tillbaka sin egen restaurang. Det är vad som krävs och måste göras är att få flygplatsen "back in business".

Att sänka flygplatsbolagets kostnader genom att hantera passagerarna med bolagets egen personal, snarare än genom ett inhyrt företag, och att ta kontroll över terminalen är ett steg i rätt riktning. Nordic Aeros personal har gjort ett bra jobb i många år, men tiderna förändras.

Kent föreslår att vi i Kristianstad lär av Växjö. De har gjort samma sak – så återigen, tack Kent, för ditt stöd.

Vad flygplatsen behöver nu är inte icke-finansierade idéer från "personer med kompetens inom olika områden" utan flygbolag och solid uppbackning från den privata sektorn. Ryanair – nu Europas största flygbolag – riktade under sommaren kritik mot Luftfartsverkets (LFV) avgifter och kommentaren, om att flytta 600 000 passagerare, att Manchester Airport föredrog att "stå fast vid sin höga kostnadsbas snarare än att växa ..." är en tydlig signal om vad flygbolag vill ha. Låga kostnader, låga priser. Notera hur flygbolagen flockas kring Kastrup efter annonskampanjen som basunerar "vi vill ha er" och "sänk era flygplatsavgifter med 50 procent".

Detta är, för en gångs skull, inte ett problem som löses bäst genom att kommunen betalar mer pengar. Effekten av höga kostnader, inberäknat ekonomiska drivkrafter till flygbolag och mera bidrag, som skulle bli resultatet av vad Kent Roos och Henric Borgström förespråkar är att LFV och skattebetalarna i Nordöstra Skåne och Småland skulle konkurrera om flygtrafiken genom att ge flygbolagen pengar. Vinnare – den mest generösa kommunen/regionen.

Det är inte en strategi – och ingen regional flygplats i Sverige skulle tacka Kristianstad för att vi dragit igång en EU-undersökning av statligt stöd.

Friderich August von Hayek, den liberala ekonomen, skulle ha förutspått att privata flygplatser skulle klara sig bäst, exempelvis Skavsta. Salma Hayek, den vackra mexikanska skådespelerskan har inte delat med sig av sina åsikter om den offentliga sektorns finansiering av flygplatser. Hon kanske helt enkelt inte har någon kunskap i ämnet.

Tim Ayris
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons