Folk inom gjuterinäringen träffades
HÄSSLEHOLM. På initiativ av Hästveda Gjuteri har branschfolk inom gjuterinäringen i södra Sverige haft ett seminarium i Hästveda–om gjutgods för produktionsutrustningar. Bakgrunden är att Volvo Olofström köper 75-80 procent av sina pressverktyg och gjutformar från Tyskland och Spanien. – Vi och våra kollegor vill kapa åt oss mer av den marknaden, inte nöja oss med 20-25 procent. Det säger Kurt Wästerlid, ägare och VD på Hästveda Gjuteri som har Volvo som en av sina kunder. – Seminariet ordnade vi tillsammans med Industriellt Utvecklings Centrum i Olofström. Det var första gången, 80 personer var med och intresset var stort. – Volvo Personvagnar fanns också med bland föreläsarna. De är intresserade av vårt initiativ och är intresserad av att få fler svenska leverantörer. Korta ledtider betyder också att man behöver nå sina verktygstillverkare snabbt. Det är en viss skillnad att lägga tre-fyra dagar på att resa till Spanien eller att nå sin tillverkare på någon-några timmar. Till Hästveda tar det inte ens en timme från Olofström, konstaterar Kurt Wästerlid. Jan-Tuve Truedsson