Annons

Från ålafiske till glamour

Hässleholm • Publicerad 14 januari 2004
Dagens Parismode har Svenbörje Gaborn inte mycket till övers, för. Det är fodrande och inget som vanligt folk kan använda, är hans kommentar.
Dagens Parismode har Svenbörje Gaborn inte mycket till övers, för. Det är fodrande och inget som vanligt folk kan använda, är hans kommentar.Foto: 
Modedesigner som på ålderns höst flyttat till Vinslöv.
Modedesigner som på ålderns höst flyttat till Vinslöv.Foto: 
Svenbörje Gaborn. Fiskarpågen från Åhus som klätt upp en lång rad kändisar under mer än 60 år.
Svenbörje Gaborn. Fiskarpågen från Åhus som klätt upp en lång rad kändisar under mer än 60 år.Foto: 

För två decennier sedan slöt Svenbörje Gaborn cirkeln och återvände till Skåne. Då slog han sig ner i Ekeby vid Helsingborg efter ett händelserikt liv som modeskapare och tillverkare av exklusiva teaterkläder. I somras blev han Vinslövsbo.

– Jag växte upp hos mina morföräldrar och redan som fyraåring fick jag börja hjälpa att spika sillalådor. Det var meningen att jag skulle tagit över Ålexporten som min morfar Sven-Wilhelm Nilsson startade 1921, och som en kusin nu har, men själv hade jag teaterambitioner, berättar han. – Modellteater, amatörteater och revyer i Åhus ledde till att jag kom till Stockholm och började en utbildning till teaterdekoratör. Modekarriären började i min mors manufakturaffär där jag gjorde en drapering på en skyltdocka. En kund blev begeistrad och ville ha en sådan klänning, det ledde till att jag två veckor senare stod i Köpenhamn och skulle gå en tremånaderskurs i tillskärning.

Annons

Men det blev bara en månad för naturbegåvningen från Åhus.

– Direktören meddelade att de inte hade mer att lära mig, berättar Svenbörje Gaborn.

– Kriget gjorde att jag aldrig kom iväg till Paris. Det blev i stället förlängd tjänstgöring direkt efter värnplikten. Men 1939-40 stod jag och min symaskin i en lokal på Riddargatan i Stockholm.

– Då var min nästkusin engagerad på Carltonteatern och där hade det blivit panik när en hatt inte var klar till premiären. Jag fixade det och det ledde till ett 18 år långt samarbete med Gösta Bernhard och Stig Bergendorf. – 40-50-talen var härliga, säger Svenbörje Gaborn.

Han klädde inte bara upp kända artister – som Ann-Louise Hansson, Git Gay, Alice Babs, Sarah Leander, Anna-Lisa Ericson, Sickan Carlsson, Sonja Stjärnquist med flera – både på och utanför scen utan också privatpersoner. Han ordnade även modevisningar och annat.

– På Riddargatan passerade många kändisar och Stockholmssocieteten förbi, men det var inte lätt att vara skåning i huvudstaden, då. Jönsson var inte heller särskilt gångbart utan det fick bli Gaborn i stället.

Efter ett år i Schweiz, 1960, och nio på Teneriffa hade Svenbörje Gaborn tänkt genomföra sina planer på en kostymsalong på en flodbåt i Holland, men vänner i Köpenhamn såg till att det gick om intet.

– De övertalade mig att flytta dit i stället, säger kostymören Svenbörje Gaborn som var utbildad på både herr- och damskrädderi och hattmakare, och fick engagemang på både Backen och cirkus Benneweis.

– Det var i den vevan som jag debuterade som cirkusclown och gjorde scenkläderna till Bröderna Olsen.

– 1983 blev jag svensk pensionär, flyttade till Sverige och tänkte ta det lite lugnare. Men jag har svårt för att säga nej. Kostymerna är mitt liv så jag fortsatte att klä upp Helsingborgsrevyn och musikalerna som sattes upp i Helsingborg fram till 1999, och därefter Båstads- och Arlövsrevyerna.

Annons

– Sedan råkade jag ut för en fallolycka och fick en stroke för snart ett år sedan. Men i helgen var jag nere och såg Eslövsrevy tillsammans med goda vänner, avslutar Svenbörje Gaborn.

Jan-Tuve Truedsson

0451-830 50

jan-tuve.truedsson@kristianstadsbladet.se

VINSLÖV
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons