Annons

Från Sösdala till Tjörnarp

Tjörnarps station är den 16:e och sista stationen i norra Skåne och södra Småland på tre och ett halvt år. Först ut var Sösdala som har fått fler invånare. Men ökningen bromsas av bostadsbrist.
Sösdala • Publicerad 15 december 2014
Sösdala har fått många positiva effekter av pågatågsstationen som kom till i maj 2011, men utvecklingen har bromsats något av bristen på bostäder, säger Ingvar Lowén, ordförande i Sösdala-alliansen. Foto: Peter Åklundh
Sösdala har fått många positiva effekter av pågatågsstationen som kom till i maj 2011, men utvecklingen har bromsats något av bristen på bostäder, säger Ingvar Lowén, ordförande i Sösdala-alliansen. Foto: Peter Åklundh

Under söndagen var det invigning med pompa och ståt av Tjörnarps pågatågsstation. På bara de tre och ett halvt senaste åren har ett gemensamt projekt lett till att Pågatågen och Krösatågen fått 16 nya stationer i norra Skåne och södra Småland.

Först ut av alla 16 stationer var Sösdala, närmast norr om Tjörnarp, där Pågatågen nu har stannat i tre år och sju månader. Där har man kommit så långt att man kan summera tiden med tågstopp.

Annons

Men tågstopp i sig är var inget nytt för Sösdala när tågen började stanna i maj 2011, men det var första gången sen 1979.

– Man brukar säga att orten föddes 1859 när Sösdala blev det nordligaste stoppet på dåvarande södra stambanan och sen gick tågen till 1979. Sen dess har det passerat ett antal hundra tåg per dygn, men istället för att bara få skramlet och väsen från tågen har vi nu fått 45 stopp per dygn, säger Ingvar Lowén, ordförande för den ideella föreningen Sösdalaalliansen, som verkar för utveckling och vitalisering av orten.

Föreningen verkade mycket för tågstopp innan det kom till och har inte helt oväntat sett många fördelar med Påtagågsstationen.

– Tiden mellan 1979 och 2011 hade vi busstrafik och åkandefrekvensen innan tågen kom låg på runt 350 dygnsresenärer. När man projekterade för stationen sa man att för att det skulle bli ekonomi i det behövdes 520 dygnsresenärer 2020. En mätning ett halvt år efter stationen visar på 670 dygnsresenärer, som sen dess har ökat till över 700, säger han.

– Det har också inneburit ett allmänt lyft. Folk känner att de har fått tillbaka någon form av självbestämmande. Vi har haft 32 år utan någon större industriell tillväxt och i stort sett bara nedläggningar, men nu bidrar tågstoppen till en synbar bild av utvecklingen, säger Ingvar Lowén och nämner att industriytan i Sösdala har ökat med cirka 30 000 kvadratmeter sen tågen stannade i orten och att det har blivit fler småföretagare.

En annan tydlig utveckling är att invånarantalet har ökat med 82 personer, varav ungefär hälften är personer som flyttat in från andra kommuner, och att fastighetspriserna har stigit, men enligt Ingvar Lowén bromsas ortens utveckling av att det saknas bostäder.

– Det är en stor akilleshäl. Det finns ingenstans att flytta. Det enda man kan göra är att förtäta befintliga bostäder. I första hand önskar vi oss marklägenheter. Här sitter många äldre i hus på 150 kvadratmeter som de tycker är för stora och svåra att sköta. Sen är det också många som drar sig för att flytta till marklägenhet på 75 kvadratmeter och kanske få betala dubbel hyra.

Även Hästveda, som har haft tågstopp i ett år, har märkt av ökad framtidstro, ett stort nyttjande av tågen, en befolkningsutveckling med runt 100 nya invånare med fler barnfamiljer. Och här liksom i Sösdala är det enda orosmolnet detsamma som i Sösdala.

– Vi har idag närmare 60 personer som står i kö och vill flytta till Hästveda, men problemet är att här inte byggs någonting, säger Alf Månsson, ordförande i Hästveda intresseförening.

– De som vill flytta hit vill ha nyare bostäder, det som mest efterfrågas är marklägenheter. Vi har ett ganska gammalt lägenhetsbestånd. Byggföretagen menar på att byggkostanden för att det blir samma nivå på hyrorna här som i Hässleholm och Kristianstad.

Annons

Såväl Alf Månsson som Ingvar Lowén önskar nu Tjörnarp lycka till.

– Framtidstron är stor och om man tittar på de orter i övriga Skåne som fick Pågatågsstationer för många år sedan har det betytt jättemycket för orten, säger Ingvar Lowén.

Fakta

Senaste pågatågsstationen

Under söndagen invigdes Tjörnarps station och därmed den 16:e stationen i norra Skåne och södra Småland på tre och ett halvt år.

Först ut var Sösdala vars station invigdes i maj 2011.

Förra året i december fick även andra orter i Hässleholms kommun pågatåg – Bjärnum, Vittsjö, Markaryd, Ballingslöv och Hästveda.

Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons