Annons

Järnvägsbron räddas med ny metod

Cementpelare ska injiceras ner till kalkklippan för att räta upp den kantrade järnvägsbron. Tunneln och nedfarter får helgjutet betongtråg som grundvattenstopp.
Hässleholm • Publicerad 20 december 2002

De lösningarna presenterades efter ett teknikmöte på tekniska kontoret i Hässleholm i går. Konsulten Tore Lundström i Klippan, som arbetar åt Banverket med bland annat utbyggnaden av Västkustbanan, har engagerats som projektledare. – Markförhållandena på den här platsen i Vinslöv är extrema. Jag har inte sett något liknande. Landets främsta experter på geoteknik och betong har varit inkopplade som expertis åt besiktningsmannen, för att klarlägga vad som hänt och vilka åtgärder som måste vidtas. Läser man utredningen förstår man att det behövt ta sju månader, kommenterar K-G Sjöholm som är tekniska nämndens ordförande. – Man gjorde de traditionella och vedertagna undersökningar som görs inför varje brobygge. Ingen förutsåg de enorma krafter som finns under grundvattenmagasinet. Det som hänt är att gundläggningsytan underminerats, den bädd som anlades och som bropelarna står på. När sandjorden schaktades bort uppstod ett undertryck. Locket över sikten, som av Tore Lundström beskrivs som en ljusgul jäsjord, blev för tunt och man fick en pipeline-effekt. Grundvattnet strömmade igenom, tog med sig grundläggningsmassor och det uppstod hålrum. – Värst är sättningarna i brons nordvästra del. Där har den sjunkit hela 65 millimeter, i den sydvästra delen är sättningarna något mindre medan brons östra del ligger still. Det finns heller inte några skador på bron som påverkar dess bärighet och hållfasthet. – Det som akut måste göras är att stoppa så bron ej sjunker mer. Även om sättningarna avstannat så är det bråttom. Det andra är att lösa grundvattenproblemen så att biltrafiken kan komma igång och det är viktigt för Vinslövsborna. Peabs förslag att riva tunneln och bygga nytt avvisades av både kommunen och banverket. Förutom att det skulle ha lett till totalstopp i tågtrafiken under lång tid, skulle det också bli mycket dyrt och kanske skapa nya problem. Det man nu tänker göra är att ta upp ett antal borrhål och injicera med cement. – Metoden har aldrig tidigare använts i Sverige, säger Tore Lundström. Peab samarbetar med det världsomspännande entreprenadföretaget Keller som använt sig av metoden med gott resultat. Den används i Tyskland och Kellers har stabiliserat och ”lyft tillbaka” både stora spannmålssilos som svajat och hus. – Det hoppas vi man ska kunna göra med bron. Lyfta tillbaka den på sin ursprungliga plats. – Det vi beslutat om idag och som först måste göras är kompletterande grundundersökningar. Det arbetet går igång direkt efter helgerna. Den 14 januari ska vi ha ett informationsmöte för Vinslövsborna och i mitten av månaden träffar vi även länsstyrelsen. – Behövs det ingen vattendom och de kompletterande undersökningarna visar att man kan använd sig av Kellers injiceringsmetod så kan arbetena, som tar åtta-tio veckor, komma igång redan i februari. Men att biltrafiken ska kunna rulla genom tunneln före semestern avvisar Tore Lundström. Det kan bli först under hösten. Tråget ska gjutas så högt att grundvattnet inte skvätter över. Fördelen är att man då inte behöver pumpa undan något grundvatten, men sannolikt måste tråget även pålas ner till kalkklippan som ligger 15-20 meter under markytan. Vi hoppas att länsstyrelsen inte kräver någon vattendom. Det behövdes inte förra gången då avledningen av grundvattnet bedömdes som en tillfällig åtgärd, sammanfattar K-G Sjöholm. – En vattendom är sämsta tänkbara senario. Då kan det ta år innan de lagkloka sagt sitt, men i så fall hoppas vi på förtur. Vi har ett bra material, samtidigt kan man inte tillåta att bron sjunker mer. Jan-Tuve Truedsson 0451-830 50 jan-tuve.truedsson @kristianstadsbladet.se

VINSLÖV
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons