Annons

Med skogen som rallybana

”Det här är semester” utbrister Monica Stampe från Kristianstad. För två veckor sedan köpte hon en begagnad Land Rover Defender nu ger hon sig ut tre dagar på Sweden Offroad Tour.
Hässleholm • Publicerad 7 juli 2012
Som en dröm. Monica Stampe förverkligade drömmen som offroad-förare, maken Hans Jalkhagen var co-driver. Foto: Tommy Svensson
Som en dröm. Monica Stampe förverkligade drömmen som offroad-förare, maken Hans Jalkhagen var co-driver. Foto: Tommy SvenssonFoto: Tommy Svensson
Greg Stavtenker från Ryd provar att åka uppför ett hinder med sin jeep.
Greg Stavtenker från Ryd provar att åka uppför ett hinder med sin jeep.Foto: 
Tävlingsledaren Peter Öjerskog markerar att det är ett arrangemang för 4x4-bilar.
Tävlingsledaren Peter Öjerskog markerar att det är ett arrangemang för 4x4-bilar.Foto: 

– Det är en gammal dröm som går i uppfyllelse. Att få ut och ”leka lite” i skogen med en terrängbil och nu har jag möjligheterna till det.

Monica Stampe som jobbar på Lantmännen berättar att det var på en konferens i England för 15 år sedan som hon provade på terrängkörning första gången. Då med en co-driver bredvid som tog tag i ratten när det blev för svårt.

Annons

– Jag blev biten av att det skakar och skumpar och bilen långsamt kränger över stenar och fallna träd. I fjol var vi och tittade på touren i Karlshamn och bestämde mig för att nu skulle jag bara göra det.

– Skillnaden nu är att hela ansvaret är mitt eget. Min man (Hans Jalkhagen) som kan mer om bilar och motorer får vara co-driver nu, var inte lika förtjust men blir nog det med tiden.

– Till hösten ska vi till träffen på High Chaparral för att se på när andra kör. Men det är en ännu större upplevelse att köra själv. Man känner hur andralinet pumpar.

Det är ett roligt liv ute i skogen. Det säger den i Ryd bosatte amerikanaren Greg Stauffeneker.

– Hela vintern står man i garaget, bygger och renoverar. Sedan kör man hela sommaren, det går sönder och blir nya garagetimmar. Så har livscykeln sett ut för mig i fyra-fem år.

17 dagar

Sweden Offroad Tour är inte bara Sveriges utan också en av Europas största offroadträffar med terrängbilar och fyrhjulingar. Deltagarna väljer själv hur många dagar de vill ställa upp.

– När den 17:e touren går i mål i Dals-Ed om 17 dagar, med besök på lika många offroadställen, har cirka 400 fordon från ett dussintal länder varit med, berättar Peter Öjerskog som på uppdrag av Svenska Bildsportförbundet håller i arrangemanget.

– Det är för att göra det möjligt för de med terrängfordon att köra lagligt och under ordnade former vid sidan om vägen.

Skapade ett intresse

Annons

Till premiären i Hästveda kom 20 fordon, varav två tyskar, ett från England och så amerikanaren. Det som imponerade mest på Peter Öjerskog var att Hästveda Folkraceklubb som var lokal arrangör lyckats skapa ett offroadintresse.

– Här var hundra personer, hela familjer ute i skogen och tittade på oss en vardag. Det är definitivt ett publikrekord som vi inte kommer slå på lördagen då vi flyttar vidare till grusgropen norr om Vånga.

Sam Claesson i Hästveda Folkraceklubb bekräftar att det finns intresse i bygden för offroad.

”Förstör inte naturen”

– Kommunen har varit mycket välvillig och vi får använda mark som i framtiden ska vara till industriändamål. Vi började anlägga terrängbanan 2008 och nu är det andra året som Sweden Offroad Tour startar hos oss.

Att terrängkörningen skulle förstöra naturen är en myt. Under ordnade former och på begränsad yta gynnar det i stället mångfalden, enligt Peter Öjerskog.

– Där vi kört växer det så det knakar. Precis som på de militära övningsfälten frodas växter och insekter.

Taner Caliskan och Louise Cronholm
Jan-Tuve Truedsson
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons