Annons

Present till anställda ska stärka lokal handel

Ett presentkort på 1000 kronor till varje anställd. Det är Älvsbyhus bidrag för att dämpa coronakonsekvenserna för den lokala handeln. Vd Kent Johansson vill att presentkortet används så snabbt som möjligt.
Bjärnum • Publicerad 6 april 2020
Tommy Nilsson (ordförande Hesslecity), Jonas Grip, produktionsledare på Älvsbyhus, och Johan Jönsson, centrumledare, har enats om ett system med presentcheckar som ska gå att använda i handeln.
Tommy Nilsson (ordförande Hesslecity), Jonas Grip, produktionsledare på Älvsbyhus, och Johan Jönsson, centrumledare, har enats om ett system med presentcheckar som ska gå att använda i handeln.Foto: Andreas Örwall Lovén

Älvsbyhus beslutade förra veckan att samtliga anställda, cirka 210 personer, skulle få ett presentkort på 1000 kronor var. På så sätt hoppas man stärka den lokala handeln i de två kommuner som man har fabriker, i Älvsbyns- och Hässleholms kommuner.

Presentkortet gäller bara till den 30 april och det finns en anledning till det, berättar vd Kent Johansson.

Annons

– Vi vill att man handlar så fort som möjligt. Om en månad kan det vara slut för en del företag, i synnerhet de mindre som inte har så stora marginaler.

Han kallar situationen som följt i coronavirusets spår för ”extraordinär”, eftersom den slår snabbt och skoningslöst mot den lokala handeln.

– Ett fungerande näringsliv är fundamentalt för de flesta kommunerna i Sverige. Det är viktigt att vi gör det vi kan för att gynna lokala företagare som kämpar för sin överlevnad just nu, säger Kent Johansson.

Andra drar åt svångremmen, men ni väljer att spendera pengar. Hur kan det komma sig?

– Vi har en stark balansräkning och vet att alla inte är i samma gynnsamma situation, utan jobbar dygnet runt för att få det att gå ihop.

Älvsbyhus har dessutom en produktionsenhet i Finland och även där kommer man att dela ut presentkort till anställda. Samma sak gäller för Älvsbyhus norska dotterbolag.

Upplägget innebär att den anställda kan gynna specifika, utvalda, företag, exempelvis genom att dela upp sina inköp om 500 kronor vardera.

– Man kan välja att gynna de affärer man känner mest för. Vi har däremot valt bort verksamheter som går bra i krisen, som livsmedelskedjor och bensinstationer, säger Kent Johansson.

I Älvsbyn har man samarbetat med den lokala köpmannaföreningen. Ett liknande upplägg kommer att användas i Hässleholm.

Jonas Grip, fabrikschef i Bjärnum, berättar att 46 medarbetare kommer att få presentkort, som tas fram i form av olika valörer, nästan som sedlar (100, 200 och 500 kronor).

Annons

– Vi är ett stabilt företag som har det bra. Det var fint att vi kunde göra detta och medarbetarna tycker att det är väldigt generöst.

Han fick i uppdrag av Älvsbyhus att hitta ett koncept för Hässleholms kommun och tog kontakt med Hesslecity.

– Sedan har det gått ganska snabbt.

Johan Jönsson, centrumledare, berättar att idén togs emot väldigt positivt av handlarna.

– En klockren idé. Det blev nästan en rörd stämning bland en del handlare.

Ett 20-tal av medlemsföretagen i Hesslecity har hoppat på idén. Ica Maxi och Citygross har avstått.

– Man vill att sällanköpshandeln ska gynnas. De ska ha en eloge för det.

Frågan är hur det uppfattas bland andra handlare, till exempel runt om i kringorterna.

– Det har varit snabba ryck. Det är så pass nytt att saker får klarna efter hand. Vi får känna oss fram. Det kanske blir fler företag som vill göra samma sak som Älvsbyhus, säger Johan Jönsson.

Det är också precis den förhoppning som Älvsbyhus vd Kent Johansson när. En del av idén med att ge bort presentkort är att inspirera andra att följa i samma spår.

Annons

– Jag uppmanar andra företag, som har den ekonomiska möjligheten, att göra något liknande som vi gör. Vi behöver ha vårt lokala näringsliv intakt.

En lista på företagen i vilka man kan lösa in presentkort kommer att presenteras på Hesslecitys hemsida. Presentkorten kommer att vara klara att distribuera under tisdagen.

Andreas LovénSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons