Snart går tåget till Sösdala
I januari 2011 ska det vara möjligt att stiga av och på tåget vid stationen i Sösdala, då orten blir den första inom satsningen på Pågatåg Nordost att utrustas med ett nytt Pågatågsstopp.
Men redan på måndagen fördes den nya gång- och cykeltunneln på plats.
Alltmedan tågen dundrade förbi över huvudena på byggnadsarbetarna knuffades den färdiggjutna betongtunneln in under de befintliga spåren.
Allt för att inte störa trafiken på Södra stambanan.
– Det lättaste för oss hade varit att bara leda om trafiken och bygga tunneln på plats, som man kan göra vid vägbyggen. Men det går inte längs Södra stambanan, säger Stefan Andersson, chef för Fasab, som för kommunens räkning utför anläggningsarbetet.
Förutom att tågtrafiken mellan Hässleholm och Höör varit helt stängd under fyra helger har den rullat på som vanligt genom Sösdala. Det betyder omkring 250 tåg per dygn.
Tågens hastighet har då visserligen varit reducerad från 200- till 70 kilometer i timmen vid själva arbetsplatsen.
Bygget har pågått dygnet runt sedan mars månad och under perioder har ljudvolymen varit mycket hög. Hittills har det dock inte inkommit ett enda klagomål fån allmänheten,
– De är oerhört positiva till det här. De känner väl att det är ett lyft för hela byn, säger Fasabs Stefan Anderson.
Sösdalaborna, som kämpat i över 30 år för att få till stånd en tågförbindelse, kan uppenbarligen leva med lite oväsen.
– Det är något av det största som hänt i byn på jättelänge. Med tunneln ser vi att ytterligare en pusselbit kommer på plats, en kommer dessutom att binda ihop byn på ett jättebra sätt, säger Sösdalaalliansens ordförande Ingvar Lowén.